Rijksoverheid: ‘Alleen sneeuwballengevecht met eigen huishouden’

Toegevoegd: 06-02-2021, 11.19 uur
Rijksoverheid: ‘Alleen sneeuwballengevecht met eigen huishouden’
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Remi Mesu

MIDDELBURG - Er is winters weer op komst en dat betekent sneeuwpret. Alleen zal dat er vanwege het coronavirus anders uit zien. De Rijksoverheid heeft op haar website de belangrijkste regels op een rij gezet. Zo mag je niet zomaar sneeuwballen met anderen gooien vanwege de groepsgrootte.

Onder de huidige regels mag je alleen naar buiten met mensen van het eigen huishouden. Of alleen met één persoon van buiten het eigen huishouden. Dat betekent dat sneeuwballen gooien met het eigen huishouden mag, maar niet met andere groepen. Kinderen tot en met 17 jaar mogen wel samen schaatsen of in de sneeuw spelen. Zij hoeven geen afstand te houden.

Sportwedstrijden en andere evenementen zijn verboden. Toertochten of andere schaatswedstrijden zijn dus niet toegestaan. Zelfstandig schaatsen mag met één vriend of vriendin, dus in een groepje van twee mensen of met het eigen huishouden.

Of je ergens een koek en zopie mag opzetten, hangt af van de lokale regels. Maar ook hiervoor geldt dat er alleen eten en drinken afgehaald mag worden en er geen terras opgebouwd mag worden. Verder mag het niet te druk worden bij de afhaalplek.

Volgens de Rijksoverheid kan het coronavirus ook in de kou overspringen. Op de website van het Rijksoverheid worden de volgende vuistregels dan ook genoemd: Houd afstand, ga weg als het druk is en voorkom groepsvorming, zorg dat je voor het ingaan van de avondklok thuis bent en let op bij gladheid op de weg.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

mieke (10-2-2021 om 23:52)
Al die maatregelen zijn zinloos, ze hebben geen enkel effect. En dan komen er nog dit soort idiote oekazes boven op. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die merken dat we voor de gek worden gehouden. Gebruik je verstand en wees niet zo bang.
Michel (10-2-2021 om 10:30)
@Bram, je moet de reactie die je geeft aan @Sjaak nog eens goed lezen. Dan kom het er op neer, dat jij je moet schamen.Om @Sjaak neer te zetten of hij de spot drijft met het corona. Dit doet hij zeker niet. Dus lees nog maar eens goed.
Jos (9-2-2021 om 16:19)
De volgende onzinnige maatregel van deze Rutte-junta die heel de samenleving ontwricht. Mensen mogen geen plezier meer hebben alleen belasting betalen en mond houden is het devies.
Bram (7-2-2021 om 14:50)
Sjaak, er liggen nog geen 650 mensen op het IC MET corona. We leven met 17,5 miljoen mensen, leg mij uit waarom we dan geen sneeuwballen mogen gooien met elkaar. En dat griepje waar je het over had vind ik nogal neerbuigend en respectloos tegenover de nabestaande van de gemidd 8000 mensen die er aan dood gaan. Schaam je zelf diep sjaak! @iedereen letten jullie op met de sneeuw er sterven 12 mensen per dag aan een val op een dag als vandaag kunnen dat er zomaar het dubbele zijn.
Trientje (7-2-2021 om 08:45)
Ik bepaal zelf wat ik doe buiten. Ik geniet er van. Blijf vooral binnen overheid, wij genieten van het winterse weer en bouwen weerstand op en zitten door de kou vanavond met een dikke snotterbel binnen!
Ikzelf (7-2-2021 om 07:28)
@suus die chip kan in theorie al met het wattenstaafje in de neus gebracht worden, zo klein kunnen die al zijn. Ik vermoed dat het zelfs gebeurd, en dat mrna vaccin is al helemaal gevaarlijke gen manipulatie. Vroeger was genetisch gemodificeerd voedsel uit den boze, maar nu is het ineens goed om mensen genetisch te manipuleren. Tis idd net een rampenfilm aan t worden