Maltees onderzoek na knappen tros in Terneuzen

Toegevoegd: 24-03-2021, 10.47 uur
Eén van de gewonden liep ernstig hoofdletsel op.
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant

TERNEUZEN - De Maltese Marine Safety Investigation Unit (MSIU) is een onderzoek gestart naar een incident in Terneuzen waarbij in mei vorig jaar twee bemanningsleden van een chemicaliëntanker gewond raakten. Dat is te lezen in de recentste Rapportage Ongevallen Scheepvaart van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Op de bewuste 1 mei wilde de tanker afmeren in de Westsluis in Terneuzen. Hierbij brak de voorspring en hierdoor raakten twee bemanningsleden gewond. Volgens de Onderzoeksraad bevonden de slachtoffers zich beiden op de bak van het schip toen de tros knapte. Eén van de twee, een bootsman, werd op de arm geraakt. Zijn verwondingen vielen mee en hij hoefde niet van boord te gaan. Een matroos raakte daarentegen wel ernstig gewond. Hij liep letsel op aan het hoofd en werd naar het ziekenhuis in het Belgische Gent gebracht voor behandeling.

Ten tijde van het ongeval was het schip onderweg naar de haven van Gent en werd dit begeleid door een loods.

mar (25-3-2021 om 10:06)
Ik heb indertijd geleerd dat je bij de trossen uit de buurt moet gaan. Er kan altijd iets mis gaan als er kracht op komt te staan. Zal de 1e en de leste niet zijn. Een gezin raakte lang geleden hun vader kwijt toen de sleeptros knapte en hem onthoofde.