Redders Zierikzee gaan voor scholing

Toegevoegd: 15-02-2007, 06.04 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
OUWERKERK - De Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland zet komende zomer stevig in op scholing van vrijwilligers. Sinds vorig jaar heeft de club instructeurs in huis die trainingen op de eigen Ouwerkerkse stek kunnen verzorgen. Dat heeft, zo blijkt uit het jaarverslag over 2006, het eerste jaar tot 'overuren' geleid.

Was de post van de Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland in 2005 slechts 24 dagen geopend, in 2006 is het gebouw op het Ouwerkerkse strandje 51 dagen bemand geweest.

Het jaarverslag rept van 1452 strandwachturen tegenover 414 een jaar eerder en van een forse uitbreiding van het aantal openingsuren (285) ten opzichte van 2005 (127). In beide jaren was er een club van 27 personen langs het water van de Oosterschelde actief.

Die enorme toename van aantal uren komt omdat er vorig jaar 'intensieve trainingen gedraaid zijn', licht pr-man Taco Meeles van de reddingsbrigade toe.

De post is daardoor een week of twee doorlopend open geweest.

In 2005 hebben vijf leden de instructeursopleiding afgerond. Daarmee heeft de brigade de capaciteit in huis om op het eigen strand opleidingen te verzorgen.

Naast de binnenwateropleiding, waarvoor de leden elke vrijdagavond in het Zierikzeese zwembad Onderdak trainen, moeten strandwachten-in-spé een strandopleiding doorlopen. Voorheen werd dat bij buurverenigingen langs de kust gedaan of was er sprake van 'training on the job'.

Het zelf in de hand houden heeft echter voordelen, schetst Meeles. Op het eigen strand leren leden met eigen materiaal en op die specifieke plek te werken. Bovendien verklein je de kans dat Ouwerkerkse leden de overstap maken naar een brigade aan het Noordzeestrand.

Het afgelopen jaar hebben acht leden (met brevet 6 op zak) van de gelegenheid gebruik gemaakt om het strandwachtbrevet (de basisbeginselen) te halen. Zij kunnen hierna door voor de diploma's A en B. Die vervolgopleidingen worden dan ook komend seizoen aangeboden, meldt Meeles. Bij voldoende animo wordt tevens de basiscursus herhaald.

De Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland is vanaf eind april (de start van de meivakantie) weer operationeel. Rond die tijd wordt de post opgebouwd en verzorgt de club een grote oefening voor buurbrigades, bij wijze van opwarmertje voor het seizoen.

Krijgen de redders voldoende geld bijeen, dan wil de brigade officiële strandwachtkleding - in internationaal gebruikte kleuren - aanschaffen.

Ook aast de Ouwerkerkse reddingsorganisatie op een automatische hartdefibrillator.