Einde van lockdown in zicht, veel versoepelingen

Toegevoegd: 28-05-2021, 19.24 uur
Einde van lockdown in zicht, veel versoepelingen
© Foto: HVZeeland.nl

MIDDELBURG - Cafés en restaurants mogen op zaterdag 5 juni weer open. Ook gaan musea weer open en komen er ruimere mogelijkheden om te sporten. Dat heeft het demissionaire kabinet zojuist bekendgemaakt tijdens een vervroegde coronapersconferentie. Vervroegd want stap drie van het openingsplan gaat nu dus eerder in dan de eerder verwachtte woensdag 9 juni. Ook de stappen vier en vijf zullen naar verwachting vervroegd worden uitgevoerd en wel op 30 juni, zo zei minister De Jonge.

Dat de versoepelingen van het coronabeleid nu al kunnen plaatsvinden heeft er volgens minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge alles mee te maken dat Nederland tempo maakt met vaccineren en dat de toegediende vaccins effectief blijken te zijn in de strijd tegen het aantal besmettingen met COVID-19 in ons land. Het aantal besmettingen liep de afgelopen tijd fors terug en ook het aantal personen met corona in het ziekenhuis daalde flink. Dinsdag meldde het RIVM bijvoorbeeld nog een daling van 32 minder COVID-patiënten in de ziekenhuizen in de voorafgaande week. Het aantal besmettingen daalde in de periode 19 tot en met 25 mei met 28 procent. Goed nieuws dus en voor het kabinet reden om stap drie van het openingsplan dus enkele dagen eerder uit te voeren.

Stap 3 van het openingsplan betekent dat het advies vanaf 5 juni wordt om maximaal 4 personen (ouder dan 13) te ontvangen. Nu ligt dit aantal nog op 2. Ook de groepsgrootte gaat omhoog naar 4 personen. Voor de horeca betekent het dat niet alleen terrassen open mogen. Ook binnen kan nu tot 22.00 uur gegeten en gedronken worden. Wel zijn er regels voor het aantal personen aan een tafeltje: maximaal vier. Verder gaan onder meer culturele instellingen en bioscopen weer open. Doorstroomlocaties mogen nu onder voorwaarden ook binnen open. Hier geldt de norm van 1 persoon per 10 vierkante meter.

Toegangstesten
Vanaf 5 juni mogen ook toegangstesten ingezet worden om zo gebruik te maken van ruimere mogelijkheden. Dit betekent dat wanneer horecazaken en culturele instellingen meer mensen mogen ontvangen als toegangstesten worden gebruikt. Ook mag er onder deze voorwaarde weer publiek aanwezig zijn bij professionele sportwedstrijden.

Verder versoepelen
Het is volgens De Jonge de bedoeling om de stappen vier en vijf in tegenstelling tot eerdere prognoses tegelijk uit te voeren. Dit betekent dat eind juni het aantal bezoekers thuis omhoog zal gaan acht. Ook de maximale groepsgrootte op publieke plaatsen wordt dan acht. Binnen mogen vanaf dat moment groepen zijn van maximaal 100 personen of meer als de oppervlaktenorm dat toestaat. Bij sporten binnen en buiten worden weer zowel trainingen als wedstrijden toegestaan. Discotheken kunnen onder voorwaarden eind juni ook weer open. Verder kunnen evenementen ook weer meer doorgang vinden. Rond 22 juni zal worden bepaald of deze stappen van het openingsplan definitief kunnen plaatsvinden.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.