Middelburgse reddingsbrigade groeit flink

Toegevoegd: 11-06-2021, 12.03 uur
Een oefening van de Middelburgse reddingsbrigade.
© Foto: Roland de Jong (archief)

MIDDELBURG - Het zal niet vanzelf gaan maar het lijkt erop dat ondanks een periode van vijf maanden zonder training een groot deel van de leden van de Middelburgse Van Dixhoornbrigade dit seizoen gewoon kunnen afsluiten met een examen. Ook de strandwachten die de reddingsbrigade opleidt hebben gewoon een diploma in het vooruitzicht.

Voor de vereniging was 2020 een bijzonder jaar. Waar de club aanvankelijk verwachtte dat er door corona wellicht minder interesse zou zijn in proeflessen groeide het ledenaantal van de brigade explosief. De landelijke bond Reddingsbrigade Nederland becijferde zelfs dat de club een stijging realiseerde van 46 procent. Inmiddels telt de club 175 leden. Die konden tussen half december 2020 en half mei dit jaar vanwege de lockdown niet terecht in het zwembad, maar dat heeft de club niet in grote problemen gebracht. “De lockdown heeft ons tot nu toe maar één uitschrijving gekost en toen we weer mochten beginnen kregen we bovendien meteen al drie aanvragen om te komen proefzwemmen. Onze vereniging is bovendien financieel gezond”, zo legt voorzitter Leo Wolterman uit.

Achteruit
Volgens Wolterman is weliswaar duidelijk te merken dat zijn leden een langere periode niet hebben getraind maar is inmiddels wel ook vastgesteld dat zij de technieken en conditie snel weer oppikken. “De leden zijn zeker achteruitgegaan maar we gaan dit seizoen wel gewoon afsluiten met examens. Vorig jaar hebben we die vanwege corona moeten schrappen maar vooralsnog lijkt het erop dat deze nu wel gewoon doorgang kunnen vinden, zeker voor de leden die niet nog maar net bij ons trainen lijkt dit ondanks alles haalbaar te zijn”, zo stelt Wolterman. Hij wijst er ook op dat zijn leden voor de lockdown natuurlijk al wekelijks hun zwemvaardigheid op peil hielden. “Dit jaar is al meerdere malen in de media benadrukt dat het verstandig is om kinderen regelmatig te laten zwemmen na het behalen van hun zwemdiploma(‘s). Als reddingsbrigade kunnen wij dat natuurlijk alleen maar beamen. Bij 25 procent van de reddingen is namelijk sprake van iemand die niet goed kon zwemmen, zo heeft onze bond een tijdje terug vastgesteld.”

Lifeguards
De Middelburgse reddingsbrigade leidt ook strandwachten op voor de Stichting Strandexploitatie Veere (SSV). Vorig seizoen werd de opleiding vanwege corona stopgezet. Deze is nu hervat maar waar normaal gesproken na de kerst wekelijks getraind wordt in het zwembad en op het strand, zat dat er nu niet in. Wolterman: “Vanwege de coronamaatregelen konden we pas eind vorige maand weer starten.” Desondanks gaan ook de lifeguards dit seizoen examen doen. Wolterman: “We hebben de opleiding iets anders vormgegeven en op het strand in kleine groepjes getraind. Hier hebben we wel zelftests bij ingezet om zo het risico op besmetting tot een minimum te beperken. Bij bepaalde hulpverleningsoefeningen kan logischerwijs namelijk geen anderhalve meter afstand worden gehouden. De opleiding ziet dus wat anders uit, maar de normering is gelijk gebleven dus samen met de strandwachten gaan we nu nog een paar weken flink aan de bak om op 26 juni succesvol examen te kunnen doen. Als deze groep gereed is, staat de volgende al te trappelen om ook te starten.”

‘Normaal’ seizoen
Wolterman hoopt volgend seizoen een ‘normaal’ seizoen te beleven. “Dat ons ledenaantal ondanks corona fors is gegroeid is natuurlijk erg fijn, maar de lessen zagen er toch wat anders uit dan normaal en onze boten zijn bovendien niet of nauwelijks naar buiten geweest. Normaal gesproken bewaken wij elk jaar diverse evenementen op en rond het water maar ik denk dat de laatste bewaking die van de sinterklaasintocht in 2019 was. Onze rampenploegleden hebben dus al een tijd niet veel gedaan terwijl juist zij ook erg belangrijk zijn voor onze vereniging.”