Nieuwe versoepelingen: alles mag weer op 1,5 meter afstand

Toegevoegd: 18-06-2021, 19.11 uur
Nieuwe versoepelingen: alles mag weer op 1,5 meter afstand
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Remi Mesu

MIDDELBURG - Zoals verwacht worden de eerstvolgende versoepelingen van de coronamaatregelen vervroegd naar 26 juni. De grootste versoepeling is dat de mondkapjesplicht gedeeltelijk verdwijnt. Ook is alles weer toegestaan mits er anderhalve meter afstand wordt gehouden.

Over die versoepeling is lang getwist, maar uiteindelijk is de knoop doorgehakt. Vanaf zaterdag 26 juni hoeven mensen geen mondkapjes meer te dragen, behalve in het openbaar vervoer, op het vliegveld en op plekken waar het onvermijdelijk is dat de afstand niet gehouden kan worden. Dat adviseerde het Outbreak Management Team eerder al aan het kabinet. Dat advies wordt nu overgenomen.

De anderhalvemeterregel verdwijnt voorlopig niet. Tot minimaal half augustus moeten mensen de onderlinge afstand blijven houden. Een andere versoepeling is dat het advies om het maximaal aantal bezoekers van vier personen vervalt. Nu is de groepsgrootte onbeperkt mits het op anderhalve meter is. Ook buiten zit er geen limiet meer op groepsgroottes.

Verder mogen cafés en restaurants langer openblijven. Op dit moment moet de horeca om 22:00 uur de deuren sluiten, vanaf 26 juni mogen zij zelf de tijden bepalen. Ook mag alcohol op ieder moment verkocht worden. Ook mogen restaurants meer bezoekers ontvangen op anderhalve meter afstand.

Daarnaast mogen theaters en bioscopen meer bezoekers ontvangen op anderhalve meter. Ook mogen discotheken en nachtclubs per 26 juni weer open gaan. Wel moeten bezoekers van tevoren een coronatest doen. Als die negatief is, mogen die mensen naar binnen.

Waar het afgelopen jaar het advies om zoveel mogelijk thuis te werken werd herhaald, komt dat nu voor een deel te vervallen. Als mensen op hun werkplek genoeg afstand kunnen houden tot hun collega's, mogen zij weer naar kantoor. Als afstand houden niet mogelijk is, blijft het devies om zoveel mogelijk thuis te werken.

De basisregels, zoals afstand houden en thuisblijven bij klachten, blijven voorlopig van kracht. Door de versoepelingen zijn dit de enige regels die nog blijven bestaan.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

hans (21-6-2021 om 15:28)
Goed punt Nelie. De wappies zitten nu in de regering. Gooien alles open alsof corona niet meer bestaat. En in Lissabon ligt de volgende golf al op de loer. Dus aan allen: BLIJF Thuis. Lukt dat niet: DRAAG mondkapje en HOUDT afstand. Ga na 19 uur NIET meer naar buiten. WAS je handen minstens 3x per dag. Heb je klachten die doen vermoeden dat je wel eens corona zou kunnen hebben: BLIJF THUIS. En als je je beter voelt: LAAT JE TESTEN. En ook al is die test negatief, vertrouw daar NIET op. Die testen zijn nog wel eens onbetrouwbaar. EN dus: BETTER SAFE THAN SORRY. NEEM GEEN RISICO"S. GUN de kleinkinderen een gezonde Opa en Oma.
Nelie (21-6-2021 om 14:34)
Dank je Michel voor je wijze woorden. Ik had het zo eigenlijk nog niet bekeken. En natuurlijk zullen de de weigeraars het niet toegeven, het feit alleen al dat zij denken dat corona er niet is. Wat een WAPPIES!!
Michel (20-6-2021 om 23:02)
Alle gevaccineerden (Ik gelukkig ook), het beste is om niet te reageren op reacties van diegene die het maar allemaal onzin vinden en die nog steeds vinden dat corona niet bestaat. Maar laat een ding duidelijk zijn, dankzij de gevaccineerden kunnen er steeds meer versoepelingen komen. En ja, daar profiteren ook de weigeraars van. Maar dat zullen ze nooit toegeven, want dat is een moeilijk iets.
Nelie (20-6-2021 om 17:55)
Bram jouw verstanb is heel ver te zoeken.
Bas (20-6-2021 om 15:40)
@walter, de vaccinatie bereidheid bij wappies komt wel als er grote groepen weigeraars sterven, learning by example. Probleem lost zich dan van zelf op.
m (20-6-2021 om 13:22)
als ik de reacties van iedereen hoor, heeft iedereen zijn vragen. Mijn idee, ga geen dingen doen waar je je eigen niet veilig bij voelt. Voor mijn gevoel wordt er te veel opengegooid. en dan denk ik vooral aan cafés en discotheken. We weten allemaal dat er op die plekken geen afstand wordt gehouden. laat iedereen van de zomer z'n eigen verantwoordelijkheid nemen. als we dat niet doen gaan we van de herfst en van winter weer een zelfde periode in. En dat wil volgens mij niemand. Een kleine moeite van de zomer, voor een groot plezier voor van de winter. Waarom laten we ons niet vrijwillig testen als we terug komen van vakantie. Een dag weg (weggeweest) gebruik gewoon even een zelf test. Een kleine moeite, wel een groot plezier.