Leden criminele organisatie 'Zone 8' opgepakt

Toegevoegd: 23-06-2021, 13.35 uur - Update: 23-06-2021, 22.03 uur
Eind mei werden al drie personen aangehouden.
© Foto: Roland de Jong
Door: Roland de Jong & Remi Mesu

MIDDELBURG - Met het arresteren en verhoren van bijna 20 personen in de leeftijd van 15 tot 24 jaar oud denkt de politie een criminele organisatie te hebben opgedoekt. De bende was actief in de wijk Dauwendaele en noemde zichzelf 'Zone 8'. De groep hield zich met name bezig met drugshandel, zo hebben de politie en het Openbaar Ministerie (OM) zojuist gemeld.

De politie startte eind vorig jaar een onderzoek naar criminele feiten in Middelburg. Onderzocht werd of sprake was van een criminele organisatie, wie erbij betrokken waren, welke hiërarchie er gold en welke strafbare feiten werden gepleegd. Volgens de politie was deze aanpak vernieuwend en stond deze los van diverse onderzoeken naar losse strafbare feiten, zoals de twee overvallen op een cafetaria aan de Johan van Reigersbergstraat op 18 januari 2020 en op 8 juli 2020.

“Een ander voorbeeld is de poging overval bij juwelier 't Gouddoppertje aan de Nieuwe Burg op 21 augustus 2020”, aldus de politie. Daarnaast richtte de recherche zich vooral op de organisatie daarachter. “Dus wie stuurden de verdachten, veelal woonachtig in de Middelburgse wijk Dauwendaele, aan?” Er werd voor deze werkwijze gekozen om zo de groepering als geheel aan te kunnen pakken, zo stelt de politie vandaag.

In eerste instantie werd onderzoek gedaan naar een groep van ruim 10 jongeren. Tijdens een actiedag op woensdag 26 mei jongstleden werden in hun woningen in Dauwendaele en in het centrum van Middelburg drie personen opgepakt: een jongen van 16 en twee mannen van 19 en 20 jaar oud. Op vrijdag 28 mei meldde zich nog een 24-jarige man op het politiebureau in Middelburg. Ook hij werd aangehouden. Het viertal wordt er van verdacht een actieve rol binnen de groep, die zich Zone 8 heeft vernoemd naar één van de gevangenismuren van gevangenis Torentijd, te hebben. Ook zouden zij andere jongeren aan sturen en ervoor zorgen voor onder andere het voorraadbeheer van de drugs die door hen werd verhandeld. De vier verdachten zitten nog vast. Een zittingsdatum is nog niet bekend.

Tijdens het onderzoek bleek handel in verdovende middelen de core business te zijn van de groep. "Regelmatig werden gebruikershoeveelheden op diverse openbare locaties in Middelburg verkocht. De contacten tussen de dealers en de gebruikers verliepen vaak via Snapchat. De gebruikers bestonden uit een paar vaste oudere gebruikers en verder veel jongeren uit Walcheren", aldus de politie.

De politie vermoedt dat meerdere jongeren zeker drie ripdeals hebben gepleegd. Een ripdeal is een criminele transactie waarbij de andere partij, vaak onder bedreiging met een (vuur)wapen wordt beroofd. Zo vond op zaterdagmiddag 17 april een ripdeal in Vlissingen plaats. De daders reden mogelijk in een auto. Rond donderdag 29 april vond in de buurt van cafetaria De Friethoek aan de Johan van Reigersbergstraat in Middelburg ook een ripdeal plaats op een slachtoffer uit Terneuzen. De laatste bekende ripdeal was volgens de politie een beroving op vrijdagavond 30 april in het centrum van Utrecht. "Van deze berovingen zijn geen aangiften gedaan. De slachtoffers worden alsnog opgeroepen zich bij de politie te melden", aldus de politie.

De politie is bezig met buurtonderzoek en hoopt dat mensen die iets gemerkt of gezien hebben van de groep tegenover de politie willen getuigen. De recherche en het openbaar ministerie merken dat veel mensen in de wijk Dauwendaele niet durven te spreken. Zo zouden buurtbewoners bang zijn voor represailles zoals de vuurwerkbom die destijds bij iemand door de brievenbus was gestopt. De politie hoopt dat men, nu de arrestaties zijn verricht, informatie durft te delen. "Het is frustrerend, we denken dat we driekwart van de puzzel gelegd hebben, maar we denken dat het laatste deel van de informatie bij de buurtbewoners ligt", aldus de zaakofficier van het OM.

ger (26-6-2021 om 08:44)
het wordt tijd dat er weer dwangarbeid ingevoerd wordt met goede elektronische halsbanden en laat ze dan maar lekker putjes graven en daar mooie nw bomen in planten, doen ze nog iets terug aan de maatschappij. of langs de snelweg zooi opruimen enz enz werk zat . Oja niet zomaar even een weekje en bij goed gedrag strafvermindering nee gewoon hoe het is; jaar gevang is dan ook jaar gevang.
ra-ra (24-6-2021 om 08:33)
@ AntiGsm heb jij een winterslaap gehouden? hoe denk je dat al het spul binnen komt..? zonder dat een Nederlander aan het roer staat.???
Grote Smurf (23-6-2021 om 23:50)
Het zijn vaak hele kleine bange jongetjes die zich groot voelen met een wapen op zak. Gaan ze dan ook nog in een groep dan voelen ze zich helemaal groot. Ach ja, we leven inmiddels in 2021 maar sommige types schijnen nog steeds in het stenen tijdperk te leven. Goed werk weer van de politie om dit soort sulletjes weer even uit hun Zone 8 terug in de realiteit van 2021 te zetten. Oppakken dat tuig en tbs om herhaling te voorkomen. Taakstrafje geven en ze doen het zo weer. Daar lachen ze om. Het rechtssysteem moet ons beschermen dus hogere straf!
bram goeree (23-6-2021 om 22:15)
politie goed werk .nu maar hopen dat de rechter dat zootje een poos van de straat houd .beter voor de buurt
Ad Hoek (23-6-2021 om 20:03)
T zijn nog kinderen, zolang ze t onder hun houden, zoeken ze t lekker zelf uit. Ga geen mensen in de buurt bang maken of overvallen plegen, en achteraf bescherming bij de overheid zoeken. Bezint eer ge begint
Timsalabim (23-6-2021 om 19:48)
Uitzetten naar Mexico; dan duurt het niet lang voordat een of ander cartel hun compleet afmaakt en in stukken hakt omdat die geen “concurrentie” dulden op hun terrein! Lijkt mij een prima idee!