Scouts in problemen op Oosterschelde

Toegevoegd: 06-07-2021, 13.08 uur
Scouts in problemen op Oosterschelde
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

STAVENISSE - Op de Oosterschelde zijn vanochtend vier scoutingbootjes en 1 begeleidingsboot in de problemen gekomen. De opvarenden zijn aan wal gebracht. Eén persoon was onderkoeld.

Rond 10.10 uur werd alarm geslagen over de uit België afkomstige scouts. Volgens de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) lukte het de scouts niet meer om aan de kant te komen. Al snel werden twee reddingsboten gealarmeerd. Later volgden nog eens twee reddingsboten, twee helikopters en een brandweerploeg. Volgens de VRZ zaten er in totaal 21 mensen in de bootjes. "Die zijn allemaal gered", aldus de Veiligheidsregio.

Eén persoon uit de groep is door de ambulancedienst met spoed overgebracht naar een ziekenhuis. Volgens de Veiligheidsregio had deze persoon onderkoelingsverschijnselen en zijn er verder geen gewonden. De hulpdiensten hebben GRIP 1 afgekondigd om de opvang en nazorg voor de betrokkenen af te stemmen. De scoutinggroep bestaat uit twee groepen die nu op verschillende locaties (Stavenisse en Wemeldinge) zitten. "Gezorgd wordt om de groep weer bij elkaar te krijgen", aldus de VRZ.

Michelle (6-7-2021 om 14:03)
Het weerbericht was toch bekend. Windkracht 5 of 6! Snap de leiding niet!
Derks (6-7-2021 om 13:24)
De "Leiders" van de scouts dienen wat meer aandacht te schenken aan het -uitgebreide- weerbericht. Dit kost de gemeenschap klauwen met onnodig verspild geld. Gelukkig iedereen weer veilig aan de wal. Had ook anders af kunnen lopen. De begeleiders verplicht een cursus meteo en zeemanschap laten volgen.