Extra maatregelen horeca en events

Toegevoegd: 09-07-2021, 19.07 uur - Update: 09-07-2021, 19.11 uur
Extra maatregelen horeca en events
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Door het weer oplopende aantal coronabesmettingen draait het kabinet enkele eerder ingestelde versoepelingen terug. Het gaat om regels voor de horeca en op locaties waar Testen voor Toegang wordt gebruikt.

Dat vandaag op de rem getrapt zou worden werd deze week langzaamaan duidelijk. Landelijk werden afgelopen week namelijk 8.689 positieve coronatests gerapporteerd, zo meldde het RIVM dinsdag. Een week eerder lag het aantal positieve tests nog op 4.345. Inmiddels zijn de cijfers van heel andere aard: Alleen vandaag al werden landelijk bijvoorbeeld 6.986 nieuwe coronagevallen gemeld. Meer dus dan in de gehele periode 22 t/m 29 juni.

In Zeeland neemt het aantal besmettingen sinds zondag 4 juli met de dag toe. Hier werden vandaag bijvoorbeeld 63 nieuwe besmettingen gemeld. In onze provincie lag het aantal nieuwe besmettingen in de afgelopen week (voor dinsdag 10.00 uur) op 157 nieuwe besmettingen. Een week eerder (22 t/m 29 juni) waren dit er nog 137.

Met het oplopende aantal coronagevallen werd deze week de roep om maatregelen met de dag luider. Vanavond werd daarom een ingelaste persconferentie gehouden. Het kabinet maakte hierin bekend dat men vooral wil inperken op de plekken waar de meeste besmettingen plaatsvinden. Het betekent concreet dat de horeca vanaf morgen weer om middernacht dicht moet. Live entertainment is niet meer toegestaan. Tv-schermen zijn ook niet meer toegestaan. Er zijn ook aanpassingen voor onder meer het organiseren van evenementen. Het systeem van Testen voor Toegang zal alleen nog worden gebruikt op plekken waar anderhalve meter afstand gehouden kan worden en waar je kunt zitten. Clubs, feestcafés en nachtclubs zullen dus de deuren weer moeten sluiten.

Bij culturele locaties zoals theaters en bioscopen gold nu dat 100% van de capaciteit benut mocht worden met een coronatoegangsbewijs. Een vaste zitplek was ook niet verplicht Zonder bewijs mocht 100% van de capaciteit op 1,5 meter worden benut. Ook moesten mensen een vaste zitplek hebben. De regels hiervoor gaan iets veranderen. Ook als mensen zijn getest mogen in bijvoorbeeld voetbalstadions en bioscopen maar twee derde van de capaciteit benut worden. Zijn mensen niet getest, dan geldt een maximum van één derde.

Voor doorstroomlocaties, zoals winkels, musea of kermissen, verandert er niks. Zij mogen 1 bezoeker per 5 m2 ontvangen. De aanpassingen van de coronaregels gelden voorlopig tot 13 augustus.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Natasja (9-7-2021 om 22:42)
Ik keek zo uit naar city of dance! Na zo lang wachten eindelijk weer eens los gaan en het leven vieren! Begrijpelijk, maar zo jammer dit!!