KNRM Breskens na 80 jaar zonder beroepsschipper

Toegevoegd: 10-08-2021, 17.18 uur
Rino van Voren is aangesteld als schipper op het reddingsstation.
© Foto: KNRM Breskens
Door: Remi Mesu

BRESKENS - Het KNRM reddingstation in Breskens gaat na 80 jaar definitief verder als volledig vrijwilligersstation nadat er besloten is geen nieuwe beroepsschipper aan te nemen. Het besluit is bijna een jaar na het vertrek van de laatste beroepsschipper genomen.

Na het vertrek van de laatste beroepsschipper in oktober 2020, was het reddingstation genoodzaakt om verder te gaan met alleen vrijwillige plaatsvervangende schippers. Volgens de KNRM is dat een uitdaging, aangezien het een kleine groep betrof en er 24 uur per dag, 365 dagen per jaar met reddingboot Zeemanshoop uitgevaren moet kunnen worden bij een alarmering. Om toch aan de inzetbaarheid te kunnen voldoen heeft de reddingsmaatschappij meer bemanningsleden opgeleid tot plaatsvervangend schipper. In de toekomst zal hier nog een plaatsvervangend schipper aan toegevoegd worden waardoor het KNRM-reddingstation Breskens genoeg capaciteit heeft om verder te kunnen gaan als volledig vrijwilligersstation.

Omdat de post verder gaat als vrijwilligersstation is Rino van Voren officieel aangesteld tot schipper van het reddingstation. In deze rol gaat Van Voren operationeel verantwoordelijk zijn voor het reddingstation en is het aanspreekpunt voor de  bemanning, plaatselijke commissie en de operationeel inspecteur.

Volgens Van Voren is het station klaar voor de uitdaging: “Alle vrijwilligers van ons reddingstation hebben een enorme veerkracht getoond nadat er twee keer kort na elkaar een beroepsschipper wegviel. Met veel enthousiasme is alles opgepakt en hebben we laten zien dat we goed in staat zijn om de reddingboot van Breskens 24/7 operationeel te houden. Ik ben ongelofelijk trots en vereerd dat ik de kans krijg om dit succes samen met alle vrijwilligers verder voort te zetten.”

een inwoner (10-8-2021 om 23:05)
U mag er ook zeer trots op zyn dat dit mag verder gaan met de vrywillegers . Ik ben ook trots op jullie allen dat jullie dit vrywillegers werk willen doen.Chapeau
Francois Hoogstrate (10-8-2021 om 19:29)
Netjes hoor! Veel succes, dit gaat vast lukken.