Vakbond in conflict met RAV Zeeland

Toegevoegd: 07-03-2007, 23.59 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
GOES - De vakbonden hebben het vertrouwen opgezegd in de directeur van de Regionale Ambulance Voorziening Zeeland, J. van de Velde. Hij komt afspraken over de pensioengelden niet na en stuurt aan op een andere cao dan de gemeenten zijn overeengekomen.

Dat zeggen CNV-bestuurder H. Verbeek en Abvakabvo FNV-bestuurder A. Viskil. In een brief aan de Raad van Toezicht vragen zij om herstel van het overleg met RAVZ, nadat Van de Velde dat vorige week afbrak. Voorzitter D. van der Zaag van de Raad van Toezicht heeft de directeur gisterochtend dringend geadviseerd het gesprek te hervatten.

Kern van het conflict zijn de gespaarde tegoeden van werknemers voor het vervroegde pensioen van hun lichamelijk veeleisende beroep. De FLO (functioneel leeftijdsontslag) moet opgaan in een levensloopregeling. Maar het uitkeren van dat geld kan RAVZ in faillissement brengen, stelt de directeur. Daarom was overeengekomen het geld op een rekening buiten de RAVZ te zetten zodat het pensioengeld veilig was. Die toezegging bleek de directeur vorig week niet nagekomen te zijn.

De Raad van Toezicht is ook bezorgd om een faillissement, zegt Van der Zaag. "Het budget kan dat geld niet opbrengen. Maar de ambulances blijven rijden en de gemeenten staan garant voor de pensioenen." De RvT weigerde Van de Velde toestemming om een nieuwe werkgeversvereniging op te richten met andere RAV's om een eigen cao te bedingen zonder FLO.

Van der Zaag: "Ik blijf mijn oude beloften aan het personeel gestand doen. Wij volgen hetzelfde spoor als de bonden: eerst naar de nieuwe minister van Volksgezondheid voor extra geld en anders naar de Tweede Kamer en de Vereniging Nederlandse Gemeenten voor er gedacht wordt aan een andere cao." De RvT en de directeur praten volgende week over de ruzie.