Kinderen maken kennis met varend redden

Toegevoegd: 16-10-2021, 17.34 uur

MIDDELBURG - Jeugdleden van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, hebben zaterdag kennisgemaakt met het werk van de rampenploeg van hun vereniging.

Bij de Van Dixhoornbrigade zwemmen kinderen vanaf een jaar of zes voor landelijk erkende diploma's zwemmend redden. Als ze twaalf jaar oud zijn, kunnen ze voorzichtig kennismaken met het 'echte werk'. De tieners kunnen dan namelijk lid worden van de minioren-rampenploeg van de club om uiteindelijk via de juniorenploeg door te stromen naar de senioren rampenploeg. Leden vanaf 21 jaar kunnen vanuit die ploeg worden ingezet bij grootschalige calamiteiten op en rond het water zoals de overstroming deze zomer in Limburg. Hier werden Middelburgse redders ook daadwerkelijk ingezet.

Om ook de jongere leden al bij het werk van de rampenploeg te betrekken werden zij zaterdag in kleine groepjes getrakteerd op een vaartocht door de Middelburgse jachthaven en over het Kanaal door Walcheren. Ook kregen ze uitleg over het reddingswerk en was er gelegenheid om in de haven te oefenen met het redden middels een reddingsklos, touw of werpzak. Dit alles natuurlijk met als doel om nu al interesse te kweken voor de seniorenploeg zodat de brigade over vijf tot tien jaar ook nog altijd over voldoende rampenploegleden beschikt.

Voor de veertig deelnemende kinderen was de dag nu in ieder geval al een groot succes. Wie zelf lid wil worden van de reddingsbrigade kan kijken op www.vandixhoornbrigade.nl.