VRZ-voorzitter: 'Beperk contacten tot minimum'

Toegevoegd: 26-11-2021, 20.11 uur
Erik van Merrienboer, voorzitter Veiligheidsregio Zeeland
© Foto: Veiligheidsregio Zeeland

MIDDELBURG - Om echt weer grip te krijgen op het coronavirus moet iedereen goed nadenken over wat hij/zij wel of niet doet en het aantal contacten tot een minimum beperken. Dat zegt Erik van Merrienboer, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland.

Volgens Van Merrienboer grijpt het virus te hard om zich heen, zijn er dagelijks teveel besmettingen en staat de zorg op veel plekken enorm onder druk. Om echt weer grip op het virus te komen moet het aantal contacten tussen mensen omlaag zodat het virus veel minder kan worden doorgegeven, zo stelt de VRZ-voorzitter vanavond in een verklaring.

“Het is steeds lastig om te zoeken naar een evenwicht tussen enerzijds het virus terugdringen en anderzijds zorgen voor bewegingsvrijheid in de samenleving. De nieuwe maatregelen van het kabinet houden rekening met die moeilijke balans. Zo kunnen scholen nog open blijven, maar moeten veel ondernemers eerder de deuren sluiten. Waarbij voor die ondernemers uiteraard voldoende compensatie noodzakelijk is. Verder zal onder meer de anderhalve meter binnen weer strikter moeten worden toegepast.”

Of het pakket aan maatregelen echt effectief wordt, hebben we volgens Van Merrienboer samen in de hand. “Iedereen levert zijn of haar belangrijke bijdrage hieraan. Vaccineren is de snelste manier om je goed te beschermen en blijft daarom een belangrijk advies. Laat je alsjeblieft goed informeren als je hierover nog twijfelt. Vaccinatie helpt echt bij het beschikbaar houden van ziekenhuiszorg.”

Van Merrienboer roept iedereen op zijn/haar contacten de komende weken tot een minimum te beperken, onder andere door thuis te blijven. “En volg vooral ook de basismaatregelen op. Denk na over wat je wel of niet doet. Voor jezelf, voor de mensen voor wie corona echt een gevaar is, voor ondernemers die keer op keer getroffen worden door zware maatregelen en voor alle zorgmedewerkers die al zo lang onder druk staan. Alertheid is van iedereen nodig om in rustiger vaarwater te komen.”

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

mark witte (28-11-2021 om 10:14)
@jan van gisteren. de griep gaat nog steeds rond. meerdere mensen rond me met snotterneuzen en koorts. na testen bij ggd geen corona. dus ja, de griep is er nog steeds is er altijd geweest en zal altijd blijven bestaan.
@ jan van gisteren (28-11-2021 om 00:48)
Nee, uw aanname is fout, kijk maar op allecijferspuntnl, daar staat duidelijk de verdeling in leeftijd......
Jan van Gisteren (27-11-2021 om 14:07)
@Statistieken Of nu de 80+ met covid met veel opnames vertegenwoordigd zijn in het ziekenhuis is nog de vraag. Het zit hem vooral bij jongere mensen. Ik heb die mening doordat er nu zeer veel kinderen besmet blijken, de dan hun broers/zusters en ouders weer besmetten. De 80+ hebben vaak onderliggende ziekten die door covid ernstiger ziek worden en opname in een ziekenhuis noodzakelijk is. Ik wil dat toch wat afzwakken. Er is naast covid nog een griep die ook rondwaart en de komende maanden zich feller zal doen gelden. Maar net als in 2020 en afgelopen winter was er ineens geen griep meer. Nu sloeg het OMT en De Jonge op tilt vanwege de griep, allemaal een run op dat vaccin, maar zou griep nou werkelijk niet meer bestaan?
mar (27-11-2021 om 13:20)
Ons zorgstelsel is teveel winstbejag. Vroeger hadden we meer ziekenhuizen, minder mensen en dan kon je langer blijven. Er was een kraamafdeling, nonnen hielpen nog. Nu moet men snel naar huis en daar maar uitzieken. De afdelingen waar de corona patiënten liggen, zijn te dicht bij de operatiekamers en de kamers om mensen na een operatie te verplegen te dicht bij en worden voor de minder zieken gebruikt, naast de ernstige op IC. Te weinig personeel, zodat anderen moeten bijspringen in het werk wat dus door vrijwilligers of administratief personeel gedaan kan worden.
Statistieken (27-11-2021 om 01:50)
Nederland heeft krap 3.32 bedden per 1000 patiënten, Logisch dat er dan paniek is als ruim 45% van de opnames 80+ers zijn die eigenlijk al aan hun gemiddelde leeftijd zitten....landen als Rusland en Ukraine hebben ruim 8 bedden per 1000 patiënten en die praten niet over enge zaken als vaccinatieplicht en toegangsbewijzen....geeft wel aan dat de zorg hier maar magertjes is.
Jac Verhelst (26-11-2021 om 21:27)
Vaccinatie helpt bij het beschikbar houden van de zorg. Uitbreiden van de zorg doet dat ook.