Horeca en winkeliers zaterdag demonstratief open, burgemeesters tonen begrip

Toegevoegd: 13-01-2022, 21.09 uur
Horeca en winkeliers zaterdag demonstratief open, burgemeesters tonen begrip
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Op veel plaatsen in Zeeland willen winkeliers en ondernemers zaterdag de deuren openen uit protest tegen de voortdurende lockdown. De Zeeuwse burgemeesters tonen begrip voor de actie.

De coronamaatregelen die morgenavond door het kabinet bekend worden gemaakt, bepalen de ruimte die ondernemers vanaf zaterdag hebben. Naar verwachting zullen niet alle sectoren onder voorwaarden weer open mogen. Vanzelfsprekend volgen de Zeeuwse burgemeesters het rijksbeleid en zien zij toe op de naleving van de coronamaatregelen. De uitgangspunten voor handhaving gelden reeds vanaf het begin van de coronacrisis en blijven ongewijzigd.

De Zeeuwse burgemeesters hebben begrip voor de situatie waarin ondernemers zich bevinden. En voor het feit dat zij zaterdag in een eenmalige actie hun ongenoegen willen uiten. De burgemeesters willen daarom uitsluitend zaterdag 15 januari ruimte geven voor de openstellingsacties, waarmee de ondernemers hun ongenoegen over de effecten van coronamaatregelen kenbaar willen maken. Mits dit natuurlijk veilig en verantwoord verloopt.

Hier zijn echter duidelijke voorwaarden aan verbonden. Acties moeten vooraf door de belangenorganisatie of –vereniging worden aangemeld bij de betreffende gemeente. Acties mogen alleen eenmalig plaatsvinden op zaterdag 15 januari overdag tot uiterlijk 17.00 uur. De deelnemende ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het veilig en verantwoord verloop van de actie. En tot slot blijven uiteraard de algemeen geldende coronamaatregelen (afstand, mondkapjes, hygiënemaatregelen) van kracht.

De gemeenten en politie houden toezicht op het naleven van deze voorwaarden. Bij dreigende verstoring van de openbare orde wordt altijd handhavend opgetreden. De Zeeuwse gemeenten steunen samen met alle andere Nederlandse gemeenten unaniem een oproep vanuit de Vereniging Nederlandse Gemeenten aan het kabinet om stapsgewijs meer ruimte te bieden. En met het bepalen van de maatregelen meer oog te hebben voor de zorg én sociale, economische en maatschappelijke effecten van de coronabeperkingen.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

lieveheerhoortume (15-1-2022 om 18:17)
Covid is zeker geen griepje. . Het is een grapje!
Dieleman (15-1-2022 om 13:02)
Ik werk op een zeer grote IC unit. Covid19 is geen griepje. 97 % op de unit is niet gevaccineerd. 97 %. Er dient een totale lockdown te komen want ik weet niet hoe lang wij het nog volhouden. Sluit aub alles en hou de mensen 2 maanden binnen.
brom (14-1-2022 om 13:39)
Alles open en met QR code.... Moet dan gewoon mogelijk zijn
jane (14-1-2022 om 13:20)
idd , JA-JA,hier zit een adertje onder het gras , let maar op , komt wel uit .
Visje (14-1-2022 om 13:19)
Was nog niet klaar. Als Kuipers in de regering mag die zal er weer voor zorgen dat er weer miljarden euro's naar de zorg gaat. Waarom geen militair en iemand van de politie in de regering? Dan kunnen ze ook zorgen dat ze ook eindelijk eens miljarden euro's gaan krijgen.
Visje (14-1-2022 om 13:10)
Gewoon weg met alle maatregelen. Burgers en ondernemers zieken. Corona zal altijd blijven. Moet iedereen dan voortaan voor altijd opgesloten zitten? Vaccinatie werkt niet. Boosters werken ook niet. Hoeveel keer moeten mensen nog boosteren? Er zijn landen die mensen voor de 10e keer boosteren. Niks helpt. Iederen komt vroeg of laat gewoon aan de beurt om Corona te krijgen. Daar kan je niks tegen doen. Dus overheid STOP met die maatregelen!!! Terug naar een normale samenleving! Genoeg is genoeg!!!!