Winkels, sportscholen en scholen mogen weer open, horeca en cultuur nog niet

Winkels, sportscholen en scholen mogen weer open, horeca en cultuur nog niet
© Foto: HVZeeland.nl
Door: Remi Mesu

MIDDELBURG - Niet-essentiële winkels mogen vanaf zaterdag weer open gaan voor publiek. Ook mogen contactberoepen zoals kappers weer open en mogen studenten van universiteiten, hogescholen en MBO-scholen weer fysiek les krijgen. Dat is vrijdag bekend gemaakt tijdens de persconferentie van minister president Mark Rutte en minister Ernst Kuipers.

Mensen mogen vanaf zaterdag weer winkelen in niet-essentiële winkels. Dat hoeft, in tegenstelling tot eerdere berichten, niet op afspraak te gebeuren. Verder is het ook weer toegestaan om een afspraak te maken bij een kapper of bij andere contactberoepen. Alle winkels mogen echter maar open blijven tot 17.00 uur.

Ook mag de horeca en cultuursector voorlopig nog niet open. Ook wordt de mondkapjesplicht uitgebreid, deze worden op verschillende plekken verplicht gesteld. Overal waar het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden, wordt geadviseerd een mondkapje te dragen. Dat geldt bijvoorbeeld op drukke openbare plaatsen buiten, zoals winkelstraten. Maar ook op de werkvloer. Het advies is vanaf nu om een wegwerpmondkapje te dragen. Stoffen en zelfgemaakte mondkapjes worden afgeraden.

Wel is er goed nieuws voor studenten van universiteiten, hogescholen en het mbo. Zij mogen vanaf zaterdag weer fysiek les krijgen op de scholen. Ook mag er weer gesport worden. Hierdoor wordt een bezoek aan bijvoorbeeld de sportschool weer mogelijk en mogen er onderling sportwedstrijden binnen en buiten gehouden worden zonder publiek.

Ook op quarantainegebied veranderen er zaken. Voor mensen die een boosterprik hebben van minimaal een week oud of wie korter dan 8 weken geleden corona heeft gehad, hoeft volgens de Rijksoverheid niet meer in quarantaine na nauw contact met een besmet persoon. Mits iemand geen klachten heeft.

Het coronatoegangsbewijs is nog steeds vanaf 18 jaar verplicht bij het beoefenen van binnensport en bij het, zowel binnen als buiten, beoefenen van kunst- en cultuur. De horeca en de cultuursector blijven voorlopig dicht. Op 25 januari gaat het kabinet de maatregelen opnieuw overwegen. Mogelijk zijn er dan meer versoepelingen mogelijk in onder meer de horeca en cultuursector.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

WeetAllesBeter (16-1-2022 om 15:00)
In Engeland heeft de overheid toegegeven dat de vaccins het immuunsysteem beschadigen.. sta op mensen. Negeer de regels en STOP met testen!!!