OM in hoger beroep in zaak neergeschoten Kezban

Toegevoegd: 01-02-2022, 15.51 uur
Het schietincident vond plaats op 26 augustus 2020.
© Foto: Roland de Jong
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep tegen de veroordeling van de 28-jarige man die in de zomer van 2020 in Middelburg de toen 21-jarige Kezban Avci door het hoofd schoot. Het OM is het niet eens met de vrijspraak voor poging doodslag en vindt de opgelegde straf niet passend.

Donderdag 26 augustus 2020 werd het slachtoffer ernstig gewond aangetroffen in haar woning. Ze had een schotwond in haar hoofd. Ze lag twee maanden in coma en overleefde het schietincident wel, maar hield hier wel blijvend letsel aan over. De verdachte verklaarde in de rechtbank dat hij bezig was met het schoonmaken van zijn wapen. Voordat hij het wapen weg wilde leggen, wilde hij nog één keer controleren of het vuurwapen werkte. Hierbij zou hij zijn vergeten dat hij het magazijn met kogels terug had gestopt in het wapen.

Bij het overhalen van de trekker werd de vrouw, bij wie hij inwoonde, in het hoofd geraakt. Volgens de veroordeelde gebeurde het schieten per ongeluk. In eerste instantie dacht hij naar eigen zeggen dat het slachtoffer meteen was overleden. De verdachte vertrok hierop en reed rondjes in zijn auto. Twee uur later kwam hij terug en belde hij alsnog de hulpdiensten.

Op 21 januari werd de man door de Rechtbank Zeeland West-Brabant veroordeeld tot 30 maanden gevangenisstraf. Het Openbaar Ministerie had 12 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf en toekenning van een schadevergoeding van ruim 1 miljoen euro voor het slachtoffer en haar familie geëist. Het OM is het niet eens met de vrijspraak voor poging doodslag en vindt dat de door de rechtbank opgelegde straf niet passend is.

Volgens het OM is het merkwaardig dat de verdachte uit paniek uren weg is gegaan. “Bij een dergelijk, ernstig ongeluk, waarbij je per ongeluk iemand neerschiet, zou de logische reactie zijn om eerst 112 te bellen. Daarnaast heeft de verdachte een verleden met huiselijk geweld (waar hij ook voor is veroordeeld) evenals voor wapenbezit. Er is volgens de officier voldoende bewijs voor poging doodslag”, aldus het OM.

Moeder (2-2-2022 om 12:36)
En wat duren die rechtszaken toch lang!!! Bijna twee jaar geleden notabene!!
Zeeuw (2-2-2022 om 08:10)
Het probleem is : Geen straf is hoog genoeg voor zoiets. Je komt er altijd beter vanaf dan het slachtoffer en nabestaanden, die hebben levenslang
Nasa (1-2-2022 om 18:05)
Inderdaad terecht dat het OM in hoger beroep gaat , hij probeert zijn onschuld te bewijzen door een lul verhaal op te hangen een zogenaamd ongeluk , kom op zeg . Wat een straffen heeft NL toch, vragen om meer geweld. Het rechtsysteem is waardeloos, afschaffen jeugd straf-detentie kinderen vanaf 12 jaar lopen al met wapens te zwaaien , alles mag en kan hier, is niet normaal, het zal je kind maar zijn die zo is toegetakeld.
Nasa (1-2-2022 om 17:59)
Inderdaad terecht dat het OM in hoger beroep gaat , hij probeert zijn onschuld te bewijzen een zogenaamd ongeluk , kom op zeg
Mijn mening (1-2-2022 om 17:55)
Lijkt mij een juiste beslissing. Dit heerschap zou zomaar in herhaling kunnen vallen en hoort niet meer thuis in een openbare samenleving.
Moeder (1-2-2022 om 16:59)
Mijns inziens terecht dat het OM in hoger beroep gaat. Ben benieuwd....