Alles open in 3 stappen, eerste versoepelingen per direct

Toegevoegd: 15-02-2022, 19.40 uur
Alles open in 3 stappen, eerste versoepelingen per direct
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

MIDDELBURG - Nederland gaat, als alles volgens plan verloopt, in drie stappen weer helemaal open. De eerste versoepelingen gaan per direct in. Dat maakte minister Kuipers vanavond bekendmaak tijdens de coronapersconferentie.

Deze week lekten al behoorlijk wat van de aanpassingen in de coronaregels uit. Eerder vandaag werd bijvoorbeeld al bekend dat de verplichting om alleen mensen toe te laten die negatief zijn getest op het coronavirus, het zogeheten 1G-beleid, alleen gaat gelden voor plekken binnen met meer dan 500 bezoekers. Vanavond bevestigde Kuipers de eerdere uitgelekte versoepelingen. Minister Kuipers deed de persconferentie vanavond overigens in zijn eentje. Premier Rutte was voor het eerst afwezig; hij had een andere verplichting.

Per direct vervalt het advies om thuis niet meer dan 4 mensen te ontvangen. Het advies om zoveel mogelijk thuis te werken wijzigt in: werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor. Vanaf vrijdag 18 februari kunnen alle locaties in ons land weer open tot 01.00 uur. Het coronatoegangsbewijs (3G) blijft nog tot 25 februari gelden op alle locaties waar het nu al getoond moet worden. Het gaat bijvoorbeeld om de horeca, de bioscopen, musea en theaters en bij professionele sportwedstrijden. Eenmaal binnen op deze locaties zijn een vaste zitplaats, het dragen van een mondkapje en het houden van 1,5 meter afstand niet meer verplicht. Ook geldt er geen bezoekersnorm meer. Op locaties met meer dan 500 mensen is een vaste zitplaats en het dragen van een mondkapje bij verplaatsing nog wel verplicht.

Vanaf vrijdag 25 februari gelden weer de normale openingstijden. Het coronatoegangsbewijs (3G) is dan ook niet meer nodig op locaties waar minder dan 500 mensen binnen zijn. Verder vervallen de verplichte 1,5 meter afstand en de mondkapjesplicht bij verplaatsing in de horeca, in het onderwijs en in winkels. Verder geldt er geen maximaal aantal bezoekers meer en is geen vaste zitplaats meer nodig in bijvoorbeeld de horeca. Dit betekent ook dat de grote nachtclubs, discotheken, festivals en evenementen weer onbeperkt open kunnen.

Om kwetsbare mensen de mogelijkheid te bieden om veilig te reizen blijft het ook vanaf 25 februari nog verplicht om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer en op de luchthaven. Op 15 maart beoordeelt het kabinet onder andere de nog geldende mondkapjesplicht in het OV, het verplichte testen voor toegang (1G) en het thuiswerkadvies.

Het isolatieadvies na een positieve test wordt ingekort naar 5 dagen, mits iemand 24 uur geen klachten meer heeft. De adviezen om geen handen te schudden, goed te letten op hygiëne en ventilatie en te testen bij klachten blijven overigens nog wel gehandhaafd.

Zowel Kuipers als het RIVM benadrukken overigens wel dat het ondanks alle versoepelingen belangrijk blijft om verspreiding van het virus onder vooral ouderen en kwetsbaren zoveel mogelijk te voorkomen. "Zij hebben een grotere kans om in het ziekenhuis te komen als zij besmet raken met corona. Voorkom dat je een kwetsbare of oudere besmet door voordat je op bezoek gaat een zelftest te doen en niet op bezoek te gaan wanneer je klachten hebt", aldus het RIVM.

Ontwikkelingen omikronvariant
Het RIVM meldde eerder vandaag dat de coronavaccinaties nog wel degelijk effect heeft bij de bestrijding van het virus. "In de periode 26 januari tot en met 8 februari was de effectiviteit van de vaccins 92% na de booster en 55% na basisvaccinatie. De kans op ziekenhuisopname na een boostervaccinatie was ruim 12 keer kleiner dan zonder vaccinatie. Na vaccinatie met alleen de basisserie was de kans op ziekenhuisopname ruim 2 keer kleiner dan zonder vaccinatie", aldus het RIVM.

Vragen over het Coronavirus?
Informatie hierover vind je op Thuisarts.nl. Heb je klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Maak dan een afspraak om je te laten testen. Dit kan via www.coronatest.nl of via het telefoonnummer 0800-1202. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je bij het RIVM. Je kunt ook het landelijke informatienummer 0800-1351 bellen.

In ons nieuwsdossier vind je al onze berichten over het Coronavirus (COVID-19) terug.

Tuur (17-2-2022 om 10:54)
Nu als zoethoudertje is tijdelijk die onzin opgeheven, eind september wordt er een nieuwe variant ontdekt en in rap tempo worden er weer vrijheden afgepakt en mensenrechten geschonden. De media houdt ook dit circus in stand doormiddel van hun berichtgeving.
Michel (16-2-2022 om 22:56)
@Johan, je bent zeker niet de enige, we komen hierop terug.
WeetAllesBeter (16-2-2022 om 20:35)
@ja ja maak je niet zo druk... 1G moet ook weg. Ctb in Europa moet nog weg. Dus het niet voorbij. Gelukkig heb ik me nooit aan geen enkele regel gehouden... ik draag nooit niet een mondkapje en de QR heb ik simpel genegeerd. Doorlopen. Bel de politie maar. Nooit gebeurd. Het volk heeft de macht mensen. Onthoud dit nou eens.
Peter (16-2-2022 om 20:09)
Met 3 spuiten je vrijheid terug voor zover er vrijheid is. De gevaccineerden blijven elkaar besmetten met vanalles, de rest heeft al zijn antistoffen opgebouwd. De lange termijn moet nog beginnen, Kuipers heeft 35 miljoen om ons het leven zuur te maken. Wacht maar tot na de verkiezingen. Gelukkig ben ik clean en dat blijft zo. Nummer 4 is volop in productie.
Emergo (16-2-2022 om 18:10)
Ja-Ja Er blijft niet veel over van partijen die volgens jou kunnen regeren. De partijen die overblijven zijn nou net de clubjes waar we absoluut niet op zitten te wachten.
Ja-Ja (16-2-2022 om 12:08)
Gelukkig ben ik een WAPPIE en daar ben ik trots op. Ik ben 75 jaar en nooit een meeloper geweest. Vele van jullie wel. Maar Rutte en Swaab aanhangers ,ze zijn nog niet klaar en ze verzinnen wel iets. We moeten EERLIJKE oprechte regeerders hebben. Niet van VV[D]-D666-C?DA-C?U-Groen/Links en andere likpartijen in de Slaapkamer en gemeentes.