Sirenes worden ondanks oorlog Oekraïne toch getest

Toegevoegd: 03-03-2022, 10.21 uur
Sirenes worden ondanks oorlog Oekraïne toch getest
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Remi Mesu

MIDDELBURG - De Rijksoverheid laat weten dat de maandelijkse testen van de sirenes op 7 maart gewoon doorgaat. Vanwege de oorlog in Oekraïne zou er mogelijk onrust kunnen ontstaan door het afgaan van de sirenes. Daarom kondigt de overheid de maandelijkse test van de sirenes deze keer extra aan.

De sirenes worden op iedere eerste maandag van de maand getest, zodat iedereen het geluid herkent bij een ramp of zwaar ongeval. Het geluid van de sirenes duurt 1 minuut en 26 seconden. Wanneer de sirenes langer en meerdere malen achter elkaar loeien, is er sprake van echt alarm.

Mensen moeten dan direct naar binnen, de deuren en ramen sluiten en elektronische ventilatie uitzetten. Via radio of tv van regionale calamiteitenzenders wordt dan meer informatie gegeven. Omdat er door de oorlog in Oekraïne mogelijk onrust zou kunnen ontstaan, kondigt de Rijksoverheid de testen deze keer extra aan.

willem (8-3-2022 om 11:43)
je kunt goed merken dat het merendeel absoluut geen idee heeft wat oorlog IS. het is geen spelletje maar een door regeringen gesteunde massamoord. er zijn alleen verliezers, een oorlog winnen kan--door hem niet te voeren.
Franky (5-3-2022 om 09:16)
@ Popeye en Jac, Nee, we laten Putin lekker zijn gang gaan, ieder voor zich toch??!! Zijn we in NL ook goed in trouwens. Ukraine stik maar, daar komt het blijkbaar op neer. En ja, gelukkig zijn er nog mensen die WEL willen vechten tegen tirannen en massamoordenaars.
Johan (4-3-2022 om 09:28)
Gezien de toestand in Oekraïne is het wel prettig om te weten of de sirenes goed werken. Testen dus!
Popeye (4-3-2022 om 00:18)
@Franky: nig niet zolang geleden kon behalve een enkele piloot of zeeman Oekraine op de kaart aanwijzen - áls men er al van gehoord had .. Waar haalt u die emotionele binding vandaan? Verder zou t van de zotte zijn juist nu niet te testen. Uw 'vecht-mentaliteit' daarnaast vind ik stuitend, duidelijk nooit een oorlog meegemaakt - of daar niets van geleerd.
Jac (3-3-2022 om 22:21)
@ Franky: Dan is het maar oorlog.??? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Je wilt de hele wereld in de verdoemenis storten. veel van het verleden heb je niet geleerd. Maar tis goed dat er berichtgeving is over hoe wij hier in NL omgaan met het testen van onze nood sirenes op de eerste van de maand nu met de nare Oekraïne situatie. Kan me voorstellen dat het bij sommige mensen angst op roept
Emergo (3-3-2022 om 18:31)
@ Kees Misschien omdat die landen niet in Europa liggen,