Vrouw zwaargewond bij schietpartij Hulst

Toegevoegd: 01-03-2001, 23.59 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant

HULST - Een 29-jarige Hulster vrouw is in de nacht van dinsdag op woensdag neergeschoten op het Cornelis de Vosplein in de binnenstad van Hulst.

Het incident vond plaats rond 3.10 uur, een moment waarop er nog tientallen carnavalsvierders op de been waren. De vrouw is met een schotwond in de maagstreek afgevoerd, eerst naar ziekenhuis De Honte in Terneuzen en later naar het Academisch Ziekenhuis in Gent. Ze verkeert niet meer in acuut levensgevaar. De dader is nog op de vlucht. De toedracht van het ongeval is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de dader verschillende schoten heeft gelost, waarvan ??n kogel de Hulsterse trof. De politie heeft direct na het incident de omgeving afgezet en is een onderzoek begonnen.

Hulstenaren en medewerkers van Albert Heijn in Hulst, waar het slachtoffer werkte als caissiére, reageerden woensdag geschokt op het nieuws. Hoe een dergelijk drama kan gebeuren in een stad als Hulst en dan ook nog eens tijdens een gemoedelijk en drukbezocht volksfeest als carnaval, is de meesten een raadsel. In de binnenstad gonsde het dan ook van de geruchten. Zo zou de dader al eerder met het pistool zijn gezien, maar carnavalsvierders dachten dat het om een speelgoedgeweertje ging. Ook doet het verhaal de ronde dat de vrouw slachtoffer geworden zou zijn van een crime passionel, een andere versie is weer dat de kogel voor een vriendin van haar bedoeld zou zijn en ook wordt rondgestrooid dat ze geraakt zou zijn door een verdwaalde kogel. Toen personeelsleden van de supermarkt van klanten hoorden dat de Hulsterse aan haar verwondingen zou zijn overleden, werd het I. Mattheeuws van Albert Heijn te gortig en belde hij naar het Gentse ziekenhuis om zekerheid te krijgen. Hij kon zijn personeel dan ook geruststellen.

Politiewoordvoerder J. van Mourick kan geen van de geruchten bevestigen. ,,Het onderzoek is nog in volle gang. `s Nachts is al begonnen met het sporenonderzoek, maar dat was slechts vluchtig. Het was immers nog veel te donker om goed te kunnen werken. In de ochtend is het onderzoek voortgezet, maar het heeft nog niks opgeleverd.`` Van Mourick hoopt dat er nog getuigen kunnen worden gehoord. ,,Dat is na het incident bijna niet meer gelukt. De meeste mensen hadden behoorlijk wat drank op. We hopen dat ze, als ze weer nuchter zijn, ons meer kunnen vertellen.``

Van Mourick roept getuigen op zich te melden. Inmiddels is een onderzoeksteam gevormd van vijftien agenten. Het incident is een smet op het blazoen van het carnavalsfeest. Enkele cafés sluiten dinsdagavond traditioneel de deuren om 24 uur, het tijdstip dat Prins Jan de sleutel van het gemeentehuis weer teruggeeft aan burgemeester A. Kessen. Andere cafés sluiten even, maar gaan een uurtje later weer open. Kessen zou graag zien dat alle cafés op de laatste carnavalsnacht sluiten om middernacht, al kan hij de cafébazen dat niet verplichten.