Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
7 files van totaal 24 km

Dode jongen gevonden in gezonken schip

Toegevoegd: 17-10-2001, 23.59 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
HOOFDPLAAT - Duikers hebben gisteravond het lichaam van de Terneuzense jongen gevonden in het zandschip dat maandagavond op de Westerschelde kapseisde en zonk. Het gaat om de vijftienjarige zoon van de schipper.

Maandagavond hadden duikers ook al in het gezonken beunschip Bo/Gy gekeken, maar toen niemand aangetroffen. Daarop begonnen schepen en helikopters een zoektocht rond de plaats des onheils. Ook gisteren zochten politie en reddingsbrigade de hele dag tevergeefs, totdat bij laag water omstreeks half acht voor een tweede maal in het schip werd gekeken.

Het ongeluk met de Bo/Gy gebeurde tussen Breskens en Hoofdplaat. De Raad van de Transportveiligheid stelt een onderzoek in naar de toedracht.

De oorzaak van het ongeval is nog steeds niet duidelijk. Het schip had ter hoogte van Hoofdplaat op de Westerschelde een lading zand aan boord genomen van de zandzuiger Interballast III. Op het moment dat de trossen van de 1711 ton metende Bo/ Gy werden losgegooid ging het fout en keerde het schip zich plots om. De schipper en zijn vrouw konden, evenals hun hond, onmiddellijk uit het water worden gehaald door de opvarenden van de zandzuiger. Vervolgens bleek dat de zoon van het schippersechtpaar vermist werd. Direct daarop werd de helikopter van de Belgische kustwacht van Koksijde gealarmeerd en rukten tiental duikers van de brandweer uit.

Gisterochtend werd een politiehelikopter ingezet voor een zoekactie op de Westerschelde. Voorts zochten aan de dijken mensen van Rijkswaterstaat en de regiopolitie naar het slachtoffer. De zoekactie werd echter ernstig bemoeilijkt door de werking van eb en vloed op de Westerschelde.

Het gezonken schip is door sleepboten tegen een zandbank bij het natuurgebied De Hooge Platen bij Hoofdplaat gelegd. De politie heeft nog geen aanwijzing voor het zinken van het schip. Woordvoerder E. Kraszewski zegt dat inspectie moet uitwijzen wat er verkeerd ging en dat kan pas wanneer het schip gelicht is.

Aan de constructie van het beunschip of een mogelijk schuiven van de lading kan het volgens Kraszewski niet liggen. ,,Een dergelijk schip heeft dubbele wanden en is speciaal ingericht voor dit werk. Er kan van alles gebeurd zijn waardoor het drijvend vermogen blijkbaar is verminderd.`` Een bergingscombinatie van Multraship en Smit Union. zal met twee bokken het wrak lichten. De voorbereidingen voor deze klus zijn in volle gang, maar L. Muller van Multraship kon nog niet zeggen wanneer de berging zal plaatsvinden. Het wrak wordt op zijn plaats gehouden door drie sleepboten.

Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Cookie-instellingen beheren