Bouw nieuw politiebureau Middelburg vertraagd

Toegevoegd: 05-07-2022, 18.44 uur
Politiechef Manusama (midden) bekijkt samen met collega's de bouwplaats.
© Foto: Roland de Jong

MIDDELBURG - Anders dan de borden op de bouwplaats suggereren zal het nieuwe politiecomplex in Middelburg niet eind dit jaar maar pas volgende zomer in gebruik worden genomen. De bouw heeft onlangs dan wel haar hoogste punt bereikt maar de realisatie van het nieuwe politiebureau heeft wel de nodige vertraging opgeleverd.

Districtschef Joost Manusama en aannemer Denys Engineers & Contractors BV uit Moerdijk, die werd gekozen na een aanbestedingsprocedure, zetten ruim een jaar geleden hun handtekeningen onder de overeenkomsten voor de bouw van het nieuwe districtskantoor voor de politie op Walcheren. In juli 2021 startten de werkzaamheden op het terrein. De oplevering werd gepland voor november/december 2022 maar dat gaat niet gehaald worden, zo heeft de politie vandaag bekendgemaakt.

Volgens politiechef Manusama is de verwachting nu dat het complex april 2023 wordt opgeleverd. Hierna moet de inrichting nog worden verzorgd en als alles volgens plan verloopt trekt de politie dan volgende zomer definitief in het nieuwe gebouw. Dat de bouw vertraging heeft opgeleverd heeft volgens de politie onder meer te maken met vertraagde leveringen van bouwmaterialen en problemen met het grondwaterpeil.

Als het complex klaar is, staat er volgens Manusama wel een pand dat er nog tientallen jaren tegenaan kan. "Het complex wordt energieneutraal en de bouw is bovendien zover als mogelijk circulair uitgevoerd. Dat betekent dat gebruikte materialen later eventueel hergebruikt kunnen worden. Als overheidsapparaat hebben we hierin natuurlijk een voorbeeldfunctie maar we denken ook aan onze eigen (klein)kinderen", aldus de districtschef.

Als de nieuwbouw klaar is, verhuizen politiemensen die nu nog werkzaam zijn op de bureaus aan de Achter de Houttuinen, de Buitenruststraat en de Segeerssingel in Middelburg nu naar één locatie. Ook politiemedewerkers die nu nog werkzaam zijn op andere bureaus verhuizen deels naar het nieuwe complex. Het gaat dan bijvoorbeeld om collega's die nu in Goes werkzaam zijn. Al met al biedt het nieuwe complex plaats voor in totaal 400 FTE's. Er komen 360 werkplekken, welke zijn voorzien van de laatste technologische snufjes. Ervaring die in coronatijd is opgedaan met werken op afstand en beeldbellen wordt nu gebruikt om de werkplekken optimaal in te richten, zo legde de politie vandaag uit tijdens een rondleiding voor de pers.

Burgers kunnen straks in het nieuwe gebouw op de begane grond voor de politiezorg zoals die nu wordt geboden op het bureau Achter de Houttuinen. Het gaat dus om onder meer om de mogelijkheid om aangifte te doen. Het bureau in Vlissingen blijft overigens gewoon open. De huidige Middelburgse bureaus worden te zijner tijd verkocht.

Archaios (6-7-2022 om 21:24)
Een gebouw wat nog tientallen jaren mee kan?? Het is toch wel te hopen dat het 25 jaar mee mag gaan. Kost miljoenen.
Jac (6-7-2022 om 19:45)
Bobbo project........ Gewoon meer blauw op straat en de wijkagent terug, Een die iedereen in de wijk kent zodat het schorriemorrie niet meer in de anonimiteit kan verdwijnen. Laagdrempelig, iemand die je in de wijk elke dag kan aanspreken als het nodig is. En de gewone politieman/vrouw wat meer betalen.
Emergo (6-7-2022 om 19:21)
Aan de pelk mankeert niets door de goede uitvalwegen.Voor een plaatje hoe het er uit komt te zien nog maar eens over googelen. Wat e.e.a met burger pesten te maken heeft is mij een raadsel. De opmerking i=over rijtijd naar de stromenwijk, dat geldt nu voor Dauwendaele en de Magistraat wijk, vwb de brug, de politie zal uin noodgevallen de staiosbrug gebruiken.
Johan (6-7-2022 om 11:56)
Een staalskelet met prefab betonvloeren. Eenvoudiger bouwen kan haast niet en inderdaad goed te recyclen aan het einde van de levensduur. Ook verbouwen is een fluitje van een cent. Zielloze wegwerpgebouwen worden er op deze manier neergezet. Waarom niet een mooi en kwaliteitsvol gebouw in de buurt van de binnenstad? De politie is naar mijn mening een organisatie die over honderd jaar immers ook nog wel zal bestaan.
Ja-Ja (6-7-2022 om 08:21)
Gebouw staat in Mortiere, Slechte locatie. Andere buro's worden verkocht!!!!Schande! Gewoon burgers pesten.Niet iedereen kan met computer of mobil om gaan. Alles word kapot gemaakt voor de kwetsbare in de maatschappij. De rijtijd naar bv Stromenwijk enz.Is dat goed berekend.? Over spoor en brug.Zomers veel verkeer. Het word nog wat.