Grote brand uitgebroken bij houthandel Dreischor

Toegevoegd: 11-07-2022, 17.09 uur - Update: 11-07-2022, 19.05 uur
Door: Remi Mesu

DREISCHOR - Bij een houthandel in Dreischor is vanmiddag een grote brand uitgebroken. De brand woedt in een loods en in een container, zo meldt de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ).

De brand ontstond maandagmiddag rond 16.45 uur op het terrein van een houthandel aan de Beldert. De brand woedde volgens de Veiligheidsregio in de afzuiginstallatie van het houtzaagsel. "Het vuur zat in de afzuigkanalen en in de zaagselcontainer", aldus een woordvoerder van de VRZ.

Toen de brandweer ter plaatse kwam, bleken een container en een loods van het bedrijf in de brand te staan. Al snel werd er opgeschaald naar grote brand. Hierop gingen meerdere eenheden van verschillende brandweerposten met spoed richting de locatie van de brand. Er werden onder meer drie blusvoertuigen en een hoogwerker ingezet.

Twee watertankwagens en een watertransportsysteem met pomp werden opgeroepen om te zorgen voor extra bluswater. Verder werd het zogeheten Cobra-systeem ter plaatse gevraagd om het vuur in de kanalen te bereiken. Met behulp van het Cobra-systeem kan hard materiaal worden doorboord waarna van buitenaf toch 'binnen' geblust kan worden.

De binnenwand van de loods is op een aantal plaatsen aangetast door de brand. Enkele containers die buiten staan zijn geblust. De brandweer is nog enige tijd bezig met nablussen. "De brandweer controleert met warmtebeeldcamera's de afzuigkanalen. Op plaatsen waar vuur wordt gezien, wordt met het Cobra-systeem op die plaatsen in het kanaal geblust", aldus de VRZ. Rond 18.00 uur kon de brandweer het sein 'brand meester' geven.

Bij de brand zijn geen mensen en/of dieren gewond geraakt.