Drukke stranddag voor brandweer in Burgh-Haamstede

Toegevoegd: 19-07-2022, 08.28 uur
De brandweer moest in 2,5 uur tijd drie keer uitrukken.
© Foto: Brandweer Burgh-Haamstede
Door: Remi Mesu

BURGH-HAAMSTEDE - De brandweer van Burgh-Haamstede is maandag meerdere keren uitgerukt voor incidenten op de stranden op het westen van Schouwen-Duiveland. De hulpverleners ontfermden zich onder meer over onwelgeworden mensen.

De reeks van alarmeringen voor de brandweer van Burgh-Haamstede begon rond 16.45 uur. Op het strand bij Renesse was assistentie gevraagd van de strandambulance voor een onwelwording ter hoogte van het strandpaviljoen Our Seaside. Samen met de ambulancemedewerkers haalden de brandweerlieden de patiënt op om die naar de ambulance te vervoeren.

Paard overleden

Niet veel later, rond 17.05 uur, werd de brandweer opgeroepen om te helpen bij een dier dat aan het Oude Hoevepad in de problemen was geraakt. Eenmaal ter plaatse bleek dat een paard tijdens het rijden over het strand gestruikeld was en daardoor in de zee viel. Bij de val kreeg het dier een slok zeewater binnen.

De strandjeep was inmiddels weer beschikbaar na de eerste melding en ging ter plaatse. Bij aankomst bleek echter dat het dier al was overleden. De bluslieden haalden het paard met behulp van een lier naar de kant. Samen met de strandreddingsbrigade van Westerschouwen en de politie werd het incident afgehandeld.

Toen de brandweerlieden rond 19.30 uur terug op de kazerne waren aangekomen en de voertuigen werden onderhouden, kwam de laatste melding van de reeks binnen. Bij de strandovergang 'Verklikkerpad' was een persoon onwel geworden. Net als bij de eerste onwelwording werd de patiënt en het ambulancepersoneel met de strandjeep richting de ambulance gereden.

Renata (19-7-2022 om 11:36)
Jee hoe gruwelijk. Arm arm paard.
Dieren Liefhebber (19-7-2022 om 10:31)
Sorry hoor, maar wie haalt het nou in zijn of haar hoofd om in die bloedhitte paard te gaan rijden? Een paard struikelt niet zo heel snel dus dat zal ook met de hitte te maken hebben gehad! Een slok zeewater binnen krijgen is voor dat dier een hele pijnlijke dood.