Organisatie: Definitief geen Rescue Vlissingen

Toegevoegd: 28-07-2022, 13.56 uur - Update: 28-07-2022, 14.00 uur
Organisatie: Definitief geen Rescue Vlissingen
© Foto: HVZeeland.nl (archief)

VLISSINGEN - Het evenement Rescue Vlissingen gaat definitief niet door op  woensdag 17 augustus. Dat heeft de organisatie zojuist bekendgemaakt.

De organisatie van het evenement heeft vanmorgen samen met haar advocaat een gesprek gehad met de Vlissingse burgemeester Van den Tillaar. Het gesprek was bedoeld als uiterste poging om Rescue Vlissingen alsnog door te laten gaan maar volgens de organisatie heeft het gesprek niet tot het gewenste resultaat geleid.

"Hiermee moet Rescue Vlissingen het besluit nemen het evenement voor deze editie af te zeggen. De organisatie beseft zich temeer dat dit voor de deelnemers, vrijwilligers, de bezoekers en de ondernemers van Vlissingen een grote teleurstelling zal zijn. De uiteindelijke reden waarom de vergunning niet wordt verleend blijft voor de organisatie een groot vraagteken", zo laat een woordvoerder weten.

Verrast
Maandagavond maakte de gemeente Vlissingen middels een persbericht bekend dat Rescue Vlissingen niet door mocht gaan op 17 augustus. De reden: De hulpdiensten, verenigd in de Taakgroep Grote Evenementen van de Veiligheidsregio Zeeland, brachten unaniem een negatief advies uit vanwege “ontbrekende gegevens die nodig waren voor een inhoudelijke behandeling van de vergunningsaanvraag”. Expliciet vermeldde de gemeente dat het ging om “belangrijke veiligheidsaspecten”. De organisatie liet hierop weten “enorm verrast en verbaasd” te zijn over de inhoud van het persbericht en zich niet te herkennen in de inhoud.

Het besluit om het evenement geen vergunning te verstrekken, leverde een hoop negatieve reacties op richting de gemeente. De organisatie van het evenement wilde aanvankelijk 'radiostilte' om alsnog tot een oplossing te komen, maar besloot er uiteindelijk dinsdagavond voor om diverse documenten openbaar te maken, naar eigen zeggen om “volledige openheid van zaken te geven”. Uit de vrijgegeven documenten kwam naar voren dat in 2019 een rapport is opgesteld door een politiemedewerker naar aanleiding van de editie 2018. In het rapport stonden kritische kanttekeningen bij de veiligheid van het evenement maar de officiële evaluatie was veel minder negatief en noemde het evenement bovendien "succesvol".

Volgens Rescue Vlissingen heeft het politierapport, dat alleen intern bedoeld zou zijn, onterecht meegewogen bij de besluitvorming. Ook zegt de organisatie dat alle benodigde stukken zijn aangeleverd, in tegenstelling tot wat de gemeente beweerd. Het is moeilijk om te toetsen hoe de vork nu precies in de steel zit omdat een exacte beargumentering van de gemeente ontbreekt. Om die reden hebben de fractievoorzitters uit de Vlissingse gemeenteraad er gisteren bij Van den Tillaar ook op aangedrongen om hier duidelijkheid over te verschaffen.

Of Rescue Vlissingen alsnog doorgaat op een nieuwe datum, is nog niet bekend.

Anoniem (31-7-2022 om 00:26)
Zo’n vergunning zou eigenlijk al maanden van te voren aanwezig moeten zijn. Om dit soort rare situaties te voorkomen. En alles moet tot in de puntjes netjes geregeld zijn. Als er teveel mensen op af komen op 1 plek dan deel je het in 2 locaties. Het evenement een deel op de boule en het andere deel ergens anders. Dan kunnen de mensen kiezen wat ze het liefst willen zien. Als het om zoveel duizenden mensen gaat moet het gewoon goed geregeld zijn. Beide partijen zijn schuldig de gemeente en de organisatie. Er moeten gewoon regels zijn over hoelang van te voren de vergunningen en plannen in orde moeten zijn. Lijkt gewoon echt amateuristisch. En veel te laat geregeld. Maar ja wat in de wereld is tegenwoordig nog geen zooitje ;)
Franky (30-7-2022 om 13:50)
@Jaap, Tijd om te verhuizen dan? Toeristen zijn van zeer groot economisch belang hier in Zeeland en voorral Walcheren. Verkeer hoort daar nu eenmaal bij, maar het is aan de gemeente en provincie om dat juist in goede banen te leiden. Rescue Zoutelande was meer een grap, maar Rescue Westkapelle is een betere optie denk ik!
Tim Fakkeldij (30-7-2022 om 10:55)
Stupid ( 28-7-2022) Een absolute veiligheid is nooit te garanderen, dus van af nu alle feestjes gaan verbieden, ook bruiloften en kinderfeestjes, concerten, enz, enz. En wat te denken van kerkdiensten ruim 1000 mensen in 1 gebouw, wat lopen die wel voor risico?
Vlissinger (29-7-2022 om 13:31)
De burgemeester van Vlissingen heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, daar past alleen maar respect bij. Dhr. Castel geeft namens de organisatie aan dat het een groot vraagteken blijft waarom het niet door kan gaan ; natuurlijk weet de organisatie dat wel. En weten ze het echt niet dan bevestigt dat dat het besluit om het evenement te annuleren, hoe jammer dat ook is voor alle betrokkenen, het enige juiste besluit is.
Jaap (29-7-2022 om 11:49)
@Franky: wat een idioot voorstel om dit veel te massale evenement in Zoutelande te organiseren. Dit zal gelukkig nooit gebeuren, al was het alleen al omdat de wegen volkomen verstopt zouden raken door alle malloten die met de auto komen. Dit soort massale evenementen is niet meer van deze tijd, groot gelijk dat Vlissingen er een streep doorzet. Er is trouwens niets nieuws te zien, iedereen kan de actie’s van helikopters en reddingboten wel dromen na alle vorige edities, het is altijd hetzelfde. “Blij dat je hier bent”, is in Zoutelande al lang niet meer van toepassing, steeds meer bewoners kotsen de veel grote aantallen toeristen uit met hun eeuwig veroorzaakte overlast in het dorp en verkeer.
Tim Fakkeldij (29-7-2022 om 11:32)
Top voor het gemeente bestuur van Vlissingen, schrap gelijk dan ook maar get bevrijdingsfestival en de kermis, want is daar de veiligheid wel te garanderen? O nee dat is niet nodig daar hebben de bewoners op de boulevard geen last van, dus mag het gewoon door gaan..