Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
120 files van totaal 441 km

Criminelen in Zeeland doen zich voor als bankmedewerkers

Toegevoegd: 09-08-2022, 15.05 uur
De Zeeuwse politie adviseert bij verdachte situatie de ABC-methode te hanteren
De Zeeuwse politie adviseert bij verdachte situatie de ABC-methode te hanteren
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG -  De afgelopen maanden nemen de aangiftes toe van bankhelpdeskfraude. Daarbij worden mensen benaderd door criminelen die zich voordoen als medewerkers van een bank.


Waar eerst criminelen op slinkse wijze de bankpas en inloggegevens van mensen afhandig wisten te maken om op een later momenten rekeningen te plunderen worden ze steeds brutaler. Er zijn, door heel Zeeland verspreid, meerdere gevallen bekend waar er in het huis van de slachtoffers wordt toegeslagen. De criminelen werken als volgt: Iemand doet zich voor als medewerker van een bank, komt bij slachtoffers thuis en logt daar met behulp van tablet, laptop of telefoon van het slachtoffer in op de bankrekening. Vervolgens wordt de bankrekening geplunderd en gaat de dief er vandoor. Mensen hebben het in eerste instantie niet eens door dat er geld is buit gemaakt is. Totdat ze zelf op de rekening kijken. Het gaat vaak om duizenden euro’s die zijn verdwenen.

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Ga niet mee in deze babbeltrucs, laat mensen niet binnen en geef niemand toegang tot uw rekening. Overhandig ook nooit uw bankpas of inlogcodes.

Vertrouwt u het niet? Bel dan direct 112. Denkt u slachtoffer te zijn geworden, doe dan ook altijd aangifte bij de politie. De politie waarschuwt mensen om alert te zijn. En ook in dit geval de ABC-methode te hanteren.

= alert blijven

Te mooi om waar te zijn, is niet oké

Blijf op de hoogte

Klik nooit zomaar op een link

B = beveilig jezelf

Blijf up-to-date met updates op uw apparaat

Gebruik sterke wachtwoorden

Gebruik actuele anti-virus programma’s

Maak offline back-up’s

C = check altijd

Vertrouw je het niet, verbreek direct het contact

Controleer de contactgegevens van de afzender op een vertrouwde website van bijvoorbeeld uw bank.

 


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
John (11-8-2022 om 06:40)
Vanmorgen bericht van mijn bank of ik mijn ID gegevens wil doorgeven ,want die hadden ze niet ,ik ben al meer dan jaar klant ik ga daar maar niet op in ,op den duur vertrouw je niemand meer naar al die berichten
mar (10-8-2022 om 09:42)
@oke. Niet waar dat lijkt zo. Je moet gewoon het nr. zelf invoeren. en bel de politie. Je kunt ook online communiceren met je bank. Gewoon niet op ingaan. Banken waarschuwen dat ze je niet bellen en als er iets is vragen ze je naar kantoor te komen.
Grote Smurf (10-8-2022 om 02:10)
Dit fenomeen bestaat al jaren. Het is jammer dat deze lege ego zieltjes zonder enige vorm van empathie mensen pakken die torenhoog boven hun manier van leven staan. Hun slachtoffers hebben gewerkt als leeuwen. Dat kunnen dit soort simpele laffe mietjes niet. DAT is hun echte realiteit die ze voor zichzelf weg proberen te liegen. Nou, je bent geweldig hoor.
Jac (9-8-2022 om 21:05)
Lang leve het moderne internetbanking gedoe....... Heeft zo zijn voordelen voor ons de klant maar ook meer mogelijkheden voor de criminelen. En alle ouderen worden maar het digitale pad op gepusht, terwijl juist zij het kwetsbaarst zijn voor de moderne bankfraude.
oke (9-8-2022 om 16:13)
Punt C: Heb geen zin. Ben ook al eens gebeld. Hebben het zelfde nr. als mijn bank.
vanpuffelen (9-8-2022 om 15:56)
Een medewerker van de bank ? Zijn die er nog ? Alle kantoren gaan dicht.
Cookie-instellingen beheren