Kind raakt bedolven na graven van kuil

Toegevoegd: 13-08-2022, 16.50 uur
De strandwachten waarschuwen gravers van kuilen, grotten of tunnels.
© Foto: Stichting Strandexploitatie Veere
Door: Remi Mesu

VLISSINGEN - De hulpdiensten zijn vrijdag uitgerukt voor een kind dat onder het zand was bedolven op het Nollestrand in Vlissingen. Dat gebeurde nadat het slachtoffer een kuil had gegraven.

Het incident gebeurde rond 19.00 uur op het Nollestrand bij Vlissingen. Een kind had daar in het zand een diepe kuil gegraven die uiteindelijk was ingestort. Daardoor raakte het slachtoffer bedolven onder het zand.

Strandwachten, medewerkers van de ambulance en agenten gingen meteen ter plaatse. Ook werd de traumahelikopter uit Rotterdam opgeroepen om assistentie te verlenen. Uiteindelijk was de hulp van het Mobiel Medisch Team (MMT) niet meer nodig omdat de aanwezige hulpdiensten het kind konden bevrijden en stabiliseren.

Het slachtoffer is na controles door de hulpverleners per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De strandwachten van Stichting Strandexploitatie Veere (SSV) benadrukken via Instagram dat mensen moeten oppassen met het graven van kuilen, grotten of tunnels op het strand. De bouwwerken kunnen erg instabiel zijn en instorten waardoor mensen bedolven kunnen raken.

zeur toch eens niet zo (14-8-2022 om 09:41)
Ach "een gast", het gaat wel eens mis hé? Er zijn biljoenen mensen op de wereld; het zou daadwerkelijk heel erg knap zijn als er een uur voorbij ging waarin niets zou gebeuren; ik weet dat jullie oudjes dat graag zouden willen maar zo werkt het gewoonweg niet. En daar moeten jullie nou eens vrede mee proberen te krijgen en ook eens stoppen met dat gezeur de hele tijd want vroeger was ook niet alles beter; wellicht dat jou "wereldje" heel leuk was maar dat is niet leidend voor de huidige stand van zaken. En alsof vroeger alle ouders wel goed op hun kroost paste; gebeurde er ook genoeg hoor.
Grote Smurf (13-8-2022 om 23:20)
Misschien een gekke opmerking. Er wordt altijd met borden gewaarschuwd voor het gevaar in de zee. Maar persoonlijk denk ik dat niet één Duitser dit bericht hier gaat lezen. Misschien wel handig om hiervoor op de Zeeuwse stranden ook eens borden te plaatsen? Lang niet alle ouders zijn 24/7 bezig met het letten op hun kinderen en zo'n idee van tunneltje graven is uit speelsheid bij kinderen zo geboren. Er zijn in het verleden al veel kinderen en en zelfs volwassenen om het leven gekomen met tunnels graven in het zand die dan vervolgens instorten. Dat wordt lang niet altijd op tijd opgemerkt. Gelukkig heeft dit kind het wel gered.
een gast (13-8-2022 om 22:25)
Is het niet zo dat je van de ouders mag verwachten dat ze op hun kinderen letten,( of is dat een te zware opgave.) In dat geval zou gekeken moeten worden of de ouders wel bekwaam zijn om kinderen op te voeden. Ik hoop dat de ouders hierop worden aangesproken.