Westdorpse moordzaak na drie jaar opgelost, vrouw blijkt Française

Toegevoegd: 03-10-2022, 12.40 uur - Update: 03-10-2022, 13.09 uur
Na een 3-jarig onderzoek is de identiteit van de vermoorde vrouw uit Westdorpe bekend.
© Foto: Manfred Berrevoets
Door: Eugène Harthoorn

WESTDORPE - De identiteit van de onbekende vrouw die in 2019 werd aangetroffen in een weiland is bij Westdorpe, is alsnog achterhaald. Dat laat de politie weten na jarenlang onderzoek.

De vrouw werd op 22 juni 2019 door een passant aangetroffen in het weiland aan de Sint Anthoniekade, vlak langs het kanaal van Gent naar Terneuzen. De vrouw bleek om het leven te zijn gebracht. De politie stelde hierop een Team Grootschalige Opsporing (TGO) samen, bestaande uit rechercheurs, een officier van justitie en een parketsecretaris.

Het TGO wist de identiteit van de vrouw echter niet te achterhalen en vroeg daarom zowel nationale als internationale aandacht voor de zaak. Ook werden het DNA en de vingerafdrukken van de vrouw in internationale beeldbanken gezet. Daarnaast werd een verwantschapsonderzoek uitgevoerd. In diverse landen werd gezocht in de vermistenaangiftes in de hoop tot een match te komen. Toen deze match uitbleef, werd door het Openbaar Ministerie (OM) een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de goude tip.

Via de (sociale) media deed het TGO-team diverse keren een beroep op het publiek om te helpen bij het oplossen van deze zaak. Bij de internationale televisie-uitzendingen werd er een compositietekening van de vrouw getoond. Hier kwamen 758 tips uit voort. Deze werden allemaal onderzocht door de recherche maar helaas zonder resultaat. Om deze reden werd de vrouw in een naamloos graf begraven.

Vorig jaar kreeg de zaak een opvallende wending toen Franse politieagenten na een melding van een vermissing, gedaan door een ver familielid, in de Franse grensplaats Duinkerke (Dunkerque) een dode man aantroffen. De man bleek aan een medische oorzaak te zijn overleden maar de Franse politie stelde wel een onderzoek in omdat zij graag de echtgenote van de overledene in kennis wilden stellen.

De vrouw bleek onvindbaar en ook niet als vermist te zijn opgegeven. Hierop werd nader onderzoek ingesteld. Het DNA van de vrouw werd in een internationale DNA-databank geplaatst en hierop bleek dit het DNA blijkt een 100 procent match te zijn met het DNA van de onbekende dode vrouw die in Westdorpe werd gevonden. Na deze ontdekking meldden de Franse politiemensen zich bij het Nederlandse TGO-team dat zich nog altijd bezighield met de zaak. Samen kwamen ze definitief tot de conclusie dat de in Westdorpe gevonden vrouw de 57-jarige partner was van de later overleden man.

De Franse en Nederlandse politie hebben samen opnieuw naar de dood van de vrouw gekeken. Het Franse onderzoeksteam heeft vastgesteld dat de vrouw hoogstwaarschijnlijk in haar thuisland al is omgebracht door haar echtgenoot en vervolgens naar Westdorpe is gebracht.

Volgens de politie geeft deze zaak goed aan dat het juiste gebruik van DNA-databanken zeker kan bijdragen om zaken als deze op te lossen.

Ik (4-10-2022 om 07:48)
Wat fijn dat het nu opgelost is. En f ik heb al jaren een intermache tas in huis, en ik woon helemaal niet in de buurt van België en Frankrijk. Ik ga wel eens op vakantie. Dus die tas is niet belangrijk.
john (4-10-2022 om 06:32)
Wel jammer dat de dader zijn straf op deze manier heeft ontlopen
zeeuw (3-10-2022 om 18:42)
wat prachtig dat ze dit hebben kunnen op lossen hulde
Emergo (3-10-2022 om 16:24)
@f Je denkt werkelijk dat ze de link met Frankrijk niet hebben gelegd. Tuurlijk hebben ze dat maar als niemand uit dat land reageert wordt het wel erg lastig. Toeval, zo blijkt, heeft hier een doorslaggevende rol gespeeld. De wereled zit niet zo simpel in elkaar als jij denkt.
mar (3-10-2022 om 13:55)
Gelukkig heeft ze een naam en een plaats gekregen. Er moet gewoon een dna-bank zijn dan kan men dit soort zaken veel sneller uitzoeken.
f (3-10-2022 om 13:50)
Goh in het andere artikel wat via zlndnet is te lezen staat dat bij haar lichaam destijds een plastic zak van supermarktketen Intermarché is gevonden (met vestigingen in oa Frankrijk).. Mi best wel een grote misser om er dan in Frankrijk (maar een uur rijden vanaf Westdorpe tenslotte) GEEN aandacht aan te besteden zoals dat in België en Duitsland (?) wel is gedaan destijds.. Had vast en zeker tot een kortere zoektocht geleid, maar goed tis maar gemeenschapsgeld he wat verspild wordt, daar hebben we voldoende van. mvg,f