Brandweerwedstrijden in Sint Maartensdijk

Toegevoegd: 15-04-2007, 13.33 uur
Door: Aart van Oosten (ABWC) & Manfred Berrevoets

SINT MAARTENSDIJK - Zaterdag zijn de provinciale ABWC wedstrijden gehouden in de klasse TAS-HD en klasse 112. Op het zonovergoten eiland Tholen had de blusgroep Sint Maartensdijk een tweetal zeer realistische -en voor velen erg verrassende- scenario’s in scène gezet voor brandweerwedstrijden, 20 Zeeuwse en een Limburgse ploeg.

Brand
In een woning aan de Engelaarsdijk in Scherpenisse was brand gemeld, hier moesten tevens een tweetal slachtoffers worden gered. Er was brand bij de meterkast en in een slaapkamer op de 1e verdieping. In een groot deel van de woning stond rook. Met behulp van een ladder kon een slachtoffer veilig worden gered, het andere slachtoffer diende in de rook te worden gelokaliseerd. Hierbij was het verrassend dat het slachtoffer in een rolstoel had gezeten en op de grond lag.

Ongeval
In een hal van de gemeentewerkplaats had een bedrijfsongeval plaatsgevonden. De deelnemende ploegen dienden hier een reanimatie van een slachtoffer uit te voeren. Daarnaast moest een begin van brand worden geblust en een tweede slachtoffer moest worden bevrijd. De beide oefeningen dienden in ca. 30 minuten inzettijd te worden opgelost. Op twee na slaagden alle ploegen hierin. De ploegleden werden beoordeeld door een groep juryleden, op basis van deze beoordeling en de snelheid van handelen konden de ploegen punten verdienen. Naast de brandweerploegen werkten ook de ambulancedienst, het SIGMA-team en politieagenten mee aan deze oefeningen.

Burgemeester
Omstreeks 19.00 uur reikte burgemeester W. Nuis van de gemeente Tholen de prijzen uit. Hij sprak lovende worden voor de professionele inzet van de vrijwillige brandweerlieden tijdens deze dag.

Uitslag
In de klasse 112 behaalde Heythuysen (L) de eerste plaats, 's-Heer Arendskerke de tweede plaats en Baarland - 1 de derde plaats. In de klasse TAS-HD behaalde 's-Gravenpolder - 2 de eerste plaats, Kamperland de tweede plaats en Axel de derde plaats. Al deze ploegen zijn door naar de vevolgrondes in juni.