Koelkast veroorzaakte brand bij 't Kloortje

Toegevoegd: 16-04-2007, 09.38 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
KLOOSTERZANDE - De Stichting Kloortje is zwaar gedupeerd door de brand die het clubhuis van de dweilband en streetdancegroep aan de Emmastraat in Kloosterzande vrijdagavond volledig verwoestte. Daarbij ging niet alleen het pand verloren, ook uniformen, geluidsapparatuur, muziekspullen en de administratie gingen in vlammen op.

Voorzitter J. Neeteson raamt de schade op minstens honderdduizend euro. "Weliswaar zijn we verzekerd, maar daarmee komen spullen met een emotionele waarde nooit meer terug", aldus Neeteson. Een bedrijfsruimte van hemzelf is voorlopig de repetitieruimte van de dweilband. De streetdancers, dik veertig man, hebben voorlopig onderdak in de zaal van café In Den Dwaes.

De oorzaak van de brand was een oververhitte koelkast in de keuken. Omstanders hadden kritiek op het optreden van de brandweerlieden. Zij vonden het te lang duren voordat ze in actie kwamen en bluswater was gevonden. Neeteson gaat hierover nog in gesprek met de brandweer. Achteraf is hij echter overtuigd dat het pand niet was te redden.

Brandweercommandant J. Rijk heeft begrip voor alle emoties, maar vindt de kritiek onterecht. Het probleem was volgens hem dat de vuurhaard het uit stalen damwandprofielen opgetrokken pand niet uitkwam. "De hitte was enorm. Als er niemand binnen is, neem je geen enkel risico. Vervolgens zoek je een andere manier om het vuur te bestrijden. En dan lijkt het er inderdaad op dat er lange tijd niks gebeurt. Maar dat is dus echt niet zo."