Geen files

Toegevoegd: 19-10-2022, 07.47 uur - Update: 19-10-2022, 09.41 uur
Hoek: ‘Vuurwerk en bivakmutsen lagen klaar’
© Foto: Politie Zeeland-West-Brabant

HOEK - Al tijdens de voetbalwedstrijd HSV Hoek - Heerenveen gisteravond werden bij het voetbalveld zwaar vuurwerk en bivakmutsen aangetroffen. Dat meldt de politie. Na de wedstrijd vonden ongeregeldheden plaats.

“Naarmate het einde van de wedstrijd vorderde, werd de sfeer steeds grimmiger. Het leek wel of het eindsignaal van de wedstrijd het startsein was om los te gaan. Capuchons en gezichtsmaskers op, sjaals voor... Er werd zwaar vuurwerk afgestoken en er werd met spullen gegooid”, zo schrijft één van de ingezette politie-eenheden op Instagram.

Om de rust te kunnen herstellen werden politie-eenheden uit de hele provincie ingezet. “Wij hebben in groepsverband opgetreden en hierbij de wapenstok en pepperspray gebruikt om de groepen op afstand te houden”, aldus de politie. Een woordvoerder laat weten dat sprake was van een tiental supporters dat onrust veroorzaakte.

De politie werd overigens niet één maar twee keer ingezet. "Net na middernacht zijn we opnieuw opgeroepen omdat een groep Zeeuwse jongeren onenigheid met elkaar zou hebben. Wij hebben zelf niets kunnen constateren, maar we zijn zichtbaar aanwezig geweest totdat de groep jongeren vertrok", aldus een politiewoordvoerster.

De politie denkt overigens dat door de supporters vooraf al voorbereidingen waren getroffen. “Kort voor de wedstrijd werden op een terrein nabij het voetbalveld zwaar vuurwerk en bivakmutsen aangetroffen, wat was klaar gelegd. Kom je je club supporten of ben je gewoon uit om te rellen?”, zo vraagt de politie zich hardop af.

Het aangetroffen vuurwerk is overigens in beslag genomen.

Kees (20-10-2022 om 07:27)
Adri je bedoeld: Sport VERLOEDERT.
Franky (19-10-2022 om 20:37)
Ik vermoed dat het geen Hoek supporters zijn, maar een stel raddraaiers uit de omgeving of verder. Die enkel komen voor "rellen" en zeer waarschijnlijk een navigatie nodig hadden om het dorp Hoek te kunnen vinden. Helaas gebeurd dit vaker in de top van het amateur / semi prof voetbal. Quick-Boys krijgt nogal eens bezoek van ADO hooligans en IJsselmeervogels zijn close met Ajax en Utrecht Hooligans. Triest, maar het gebeurd.
Adri (19-10-2022 om 12:59)
Sport verbroedert........in het bijzonder voetbal.
bruine Beer (19-10-2022 om 11:52)
Ze moeten helemaal geen uit supporters meer toe laten ook in de eredivisie niet meer ,dan kun je je eigen concentreren op je eigen supporters en die relschoppers nergens meer toe laten, uit schot van de maatschappij!!!!!!!!!
Sonja (19-10-2022 om 11:01)
Van mij mogen ze heel die voetbal afschaffen, over geld weggooien gesproken, kost elk week=end kapitalen om dat zootje in gareel proberen te houden, ging vroeger met mijn vader mee naar de voetbal op zondag, toen was het nog leuk, laat ze dan maar spelen zonder publiek !
mar (19-10-2022 om 10:14)
Was dat nu echt weer nodig. Dan maar beter controleren vooraf en ook fouilleren voetbal = oorlog zegt men wel eens. Dit bewijst het maar weer eens. Je kunt vuurwerk afsteken na een overwinning maar niet om onrust te veroorzaken. Komen ze voor 't voetbal of alleen maar om hun ongenoegen te tonen als men niet kan winnen. Heerenveen heeft er hard voor moeten werken. De beste mag winnen.