Geen files

Brandweerkazernes niet samengevoegd

Toegevoegd: 06-12-2022, 15.29 uur
Brandweerkazernes niet samengevoegd
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

KAPELLE - De gemeente Kapelle neemt geen verdere vervolgstappen in het samenvoegen van de brandweerkazernes van Kapelle en Wemeldinge, dat heeft het college van burgemeester en wethouders laten weten.

De brandweerkazernes in de gemeente Kapelle zijn verouderd en kunnen niet verduurzaamd worden. Om die reden heeft Veiligheidsregio Zeeland op verzoek van de gemeente onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een nieuwe gezamenlijke kazerne op een locatie aan de Wemeldingse Zandweg.

Uit het onderzoek van Veiligheidsregio Zeeland is naar voren gekomen dat de opkomsttijden omhoog gaan bij samenvoeging bij de kazernes. Zeker 40% van de objecten in de gemeente krijgt te maken met een hogere opkomsttijd. Daarnaast heeft de samenvoeging grote gevolgen voor de vrijwilligers en de mate waarin zij een bijdrage kunnen leveren aan de brandweerzorg. In de praktijk betekent dit dat andere brandweerkazernes in Zeeland opgeroepen gaan worden, het aantal inzetten sterk afneemt en er mogelijk van een deel van de vrijwilligers afscheid wordt genomen.

Op basis van de onderzoeksresultaten en de inbreng van beide kazernes heeft het college besloten dat de huidige situatie voorlopig blijft zoals deze nu is. De brandweerzorg in Kapelle en Wemeldinge wordt meegenomen in een toekomstig onderzoek naar de brandweerzorg in Zeeland.

Tommy (7-12-2022 om 17:41)
Op zich snap ik wel dat de gemeente een verkenning doet. Vooral de kazerne in Kapelle zit op een rot plek, midden in een woonwijk. Alleen voor Schore en Hansweert zouden de aanrijdingen extreem lang worden, terwijl die nu soms al twijfelachtig zijn. Dat de opkomsttijden achteruit gaan had iedereen kunnen verwachten. Gewoon op termijn beide kernen voorzien van een nieuwe kazerne!
Maarten (7-12-2022 om 07:08)
Het lijkt me onzin dat de bestaande locaties niet verduurzaamd kunnen worden. Ga eens met een aantal bouwbedrijven en techniekleveranciers praten. Er komen vast vele voorstellen over welke stappen er gezet kunnen worden om de locaties duurzamer te maken.
Box 3 (6-12-2022 om 20:39)
Stel je voor, dat zijn kostenbesparingen, Gemeentegeld is toch een bodemloze put.