Honderden opslagboxen gecontroleerd op Walcheren

Toegevoegd: 09-12-2022, 11.46 uur
Honderden opslagboxen gecontroleerd op Walcheren
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

VLISSINGEN - De gemeenten van Middelburg en Vlissingen hebben afgelopen donderdag een groot aantal opslagunits in Vlissingen en Middelburg gecontroleerd. Er werd bij de controle gebruik gemaakt van speurhonden.

Met hulp van speurhonden werden enkele honderden boxen gecontroleerd. Met het oog op de komende jaarwisseling was bij deze controle extra aandacht voor de opslag van (illegaal) vuurwerk. De honden, die kunnen speuren naar explosieven, vuurwerk, gevaarlijke stoffen, munitie en drugs sloegen bij 5 units aan. Echter na het openen van deze units werden geen van de hierboven genoemde zaken aangetroffen.

Deze controle werd uitgevoerd door de gemeente. Bij de controle werkten de politie en de branchevereniging NSSA (Nederlandse Vereniging voor mini-opslag). Verder verleenden de verhuurders van opslagboxen, waaronder ALLSAFE Mini Opslag, alle medewerking aan deze controle. Er werden geen bijzonderheden aangetroffen tijdens de controle.

De leden van de NSSA voeren een actief beleid om onheus gebruik van haar opslagunits te weren en neemt hiervoor allerlei maatregelen. Dit lijkt effect te hebben gezien de resultaten van de controle. De gemeenten, politie en verhuurders kijken dan ook terug op een geslaagde controle.

Gemeenten constateren regelmatig dat opslaglocaties anders in gebruik zijn dan bedoeld of het bestemmingsplan toelaat. Het is niet altijd bekend wat zich hier precies afspeelt. In ernstige gevallen leidt dit tot gevaarlijke situaties. Niet alleen voor de gebruiker of verhuurder van de locatie, maar ook voor omwonenden. Denk hierbij aan brandgevaar, overlast door gebruik en aantasting van de gezondheid van omwonenden en de gebruikers of eigenaren van buurpanden.

De gezamenlijke acties hebben een dubbel doel. Aan de ene kant het ontdekken en beëindigen van overtredingen en criminele activiteiten en aan de andere kant het weerbaarder maken van verhuurders. Met pandeigenaren wordt gekeken hoe het nog veiliger kan, door bijvoorbeeld het opstellen van een goed huurcontract. Ook is het belangrijk om betalingen altijd via de bank te laten verlopen en om geen zaken te doen zonder dat huurders hun ID-bewijs hebben overlegd. Tot slot worden verhuurders geïnformeerd over de mogelijkheden voor het melden van vermoedens van overtredingen of crimineel gebruik van locaties. Grote, landelijk opererende, verhuurders van opslagruimte, waaronder ALLSAFE Mini Opslag, besteden in samenwerking met de brancheorganisatie NSSA doorgaans ook zelf veel aandacht aan veiligheid. Zowel bij het aannemen van huurders als bij het beveiligen van panden en opslagruimtes gelden strenge veiligheidsmaatregelen. Samen met ondernemers zorgen we hiermee voor een weerbare branche.

Harry (9-12-2022 om 16:56)
Prima werk, echter nu maar eens kijken welke organisaties er werkelijk bevoegd zijn om deze controle te verrichten ?