OM wil verlenging TBS misbruikzaak Westkapelle

Toegevoegd: 14-12-2022, 21.26 uur
OM wil verlenging TBS misbruikzaak Westkapelle
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Reinoud Hiemstra

MIDDELBURG - De officier van justitie in Middelburg heeft woensdag de rechtbank verzocht de tbs met dwangverpleging die de 70-jarige Joost W. uit Westkapelle in 2012 kreeg opgelegd met twee jaar te verlengen.

W. werd destijds tot die maatregel en een celstraf van twee jaar veroordeeld omdat hij zich had vergrepen aan ettelijke jongens in de leeftijd van12 tot 18 jaar. "Wie veroordeeld is tot tbs zal zich in ieder geval moeten houden aan gemaakte afspraken. Met W. ging het een hele tijd goed, maar zich houden aan zijn afspraken lukt hem kennelijk niet", aldus de officier van justitie vandaag.

Nog niet lang geleden had W. volgens het OM contact met iemand van 20 jaar. Hij had dat niet aan zijn begeleiders gemeld. En zo waren er nog een aantal zaken. In de praktijk betekent het dat er een paar stappen terug moeten worden gezet. In het geval van W. houdt dat in dat hij weer terugvalt naar de situatie van twee jaar geleden.

De uitspraak is op 28 december.

Rob (15-12-2022 om 11:54)
Mijn vader woonde vroeger in Westkapelle toen die smeerlap er ook woonde. Het was algemeen bekend in het dorp dat hij in de kroegen aan jonge jongens vroeg of ze mee wilde komen en daar kregen ze van alles van hem. Velen zijn er dus ook ingestonken toen. Het vreemde was dat het dorp er dus van op de hoogte was, al jarenlang. Niemand deed iets omdat die smeerlap het op een heel gewiekste wijze deed. Ze kregen kratten bier en geld als ze hun geslachtsdelen lieten zien bijvoorbeeld. Ik heb die kerel toen een keer gezien samen met mijn pa in de kroeg, iedereen waarschuwde je voor hem ben blij dat hij toch een keer is aangegeven. Nu weer de mist in gegaan, dus die maf leert er niet van. Ik zeg ballen eraf.
Willem (15-12-2022 om 09:18)
Ome Joost moeten ze maar achter slot en grendel houden. Heeft jarenlang ongestoord zijn gang kunnen gaan terwijl het hele dorp er van wist, werd gezien als "normaal" en werd lacherig toegestaan. Heb hem 1 keer ontmoet via het werk en je kon er niet aan twijfelen wat hij met die jongens van plan was.