Twee arrestaties vanwege grote brand AZC Middelburg

Toegevoegd: 17-12-2022, 16.27 uur - Update: 17-12-2022, 16.33 uur
Brandweerlieden aan het werk vanochtend.
© Foto: Reinoud Hiemstra

MIDDELBURG - De politie heeft twee personen aangehouden in verband met de grote brand die vanochtend woedde in het asielzoekerscentrum aan de Laurens Stommesweg in Middelburg. De twee worden verdacht van brandstichting, zo meldt de politie vanmiddag.

Volgens de politie zijn de verdachten mannen van 22 en 28 jaar oud. Veel details over hun aanhouding heeft de politie nog niet bekendgemaakt. "De twee zitten vast op verdenking van brandstichting. De verdachten gaan verhoord worden en de politie neemt getuigenverklaringen op. Zodra het veilig is, wordt er in het pand sporenonderzoek gedaan", aldus een woordvoerder.

De brand ontstond rond 07.45 uur op de vierde verdieping van de opvanglocatie. Al snel kwamen de vlammen naar buiten en schaalde de brandweer op naar 'zeer grote brand'. Flink wat brandweerlieden zijn gedurende de dag ingezet om de brand te bestrijden. De eerste ingezette ploegen zijn namelijk later afgelost door collega's uit de regio. Bij de brand raakten in totaal acht personen gewond. Eén van de drie gewonden die naar het ziekenhuis moest worden vervoerd, is een brandweerman. Hij kon na behandeling in het ziekenhuis weer terug naar huis, zo meldt de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ).

Rond 16.00 uur was de brandweer nog altijd bezig. De AZC-bewoners die niet terug kunnen naar hun kamers, worden vannacht opgevangen in sporthal De Sprong. "De bewoners krijgen hier kleding, slaapplaats, medische verzorging, maaltijd en overige noodzakelijke levensbehoeften", zo vertelt de VRZ. Deze opvang wordt verzorgd door het COA. De gemeente Middelburg geeft daarbij ondersteuning. Zondag wordt beoordeeld of en zo ja welke delen van het gebouw toegankelijk zijn om persoonlijke bezittingen op te halen. Door het COA wordt gezocht naar een andere opvanglocatie elders in het land.

Koos P. (18-12-2022 om 15:57)
@Zwg: Waarschijnlijk niet heel erg slimme mensen, maar dat verklaard ook waarom ze hun eigen opvang in brand steken.
bram goeree (18-12-2022 om 13:00)
leuk he die multi-culti samenleving .worden ze opgevangen ,krijgen ze onderdak en de rest .verpesten ze het weer .en wie draait er weer op voor de kosten .juist ja de Nederlandse belasting betaler .en die raken dit gedoe meer dan zat .het lijkt wel dat het nooit goed genoeg is .
Zwg (17-12-2022 om 20:09)
EĆ©ntje raakte gewond en had een snee in zijn wang, de andere heeft met een aansteker brand gemaakt", vertelt een Algerijnse bewoner van het azc. Een andere bewoner, uit Irak, bevestigt dat. Als mensen dit zo kunnen vertellen hebben ze het ook gezien! Vreemd verhaal...nog vreemder waarom dan niet direct 112 gebeld en zelf al blussen. Nu zitten er een hoop zonder woning en moet er weer naar plaats gezocht worden.