Zeeuwse brandweer zwaar onderbezet

Toegevoegd: 02-05-2007, 09.55 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
MIDDELBURG - De Zeeuwse brandweerkorpsen zijn zo onderbezet dat het in grote delen van de provincie niet lukt om overdag tijdig uit te rukken.

In de avond en de nachtelijke uren is de situatie minder ernstig. Maar ook dan zijn er fiks wat gebieden die de brandweer niet binnen de norm, gemiddeld acht minuten na melding, kan bereiken. Uit het nieuwe dekkingsplan van de brandweer blijkt dat alleen in en om de grotere steden en enkele dorpen de brandweer in staat is na een melding overdag tijdig ter plaatse te zijn. De opkomsttijd wordt verder bijna overal met meer of veel meer dan een minuut overschreden.

In totaal kan er overdag maar vanuit 25 Zeeuwse brandweerkazernes tijdig een wagen vertrekken na alarmering. Bij 22 andere kazernes vertrekt de eerste tankautospuit te laat tot veel te laat omdat er gewacht moet worden op personeel. En bij 26 kazernes is het maar de vraag of het lukt na alarmering een brandweerwagen met zes gekwalificeerde mensen te bemannen.

Regionaal brandweercommdant P. van Dijk zegt dat de praktijk hier en daar afwijkt van het Dekkingsplan. Wel geeft hij direct toe dat de bezetting van tal van brandweerposten 'erg zorgelijk is'. Vooral ook omdat de inzetbaarheid daar afhangt van een beperkt aantal vrijwilligers. ,,Sommigen zijn er altijd. Daar kan je echt op bouwen. Maar wat als die straks stoppen of ziek zijn?"

Bij het opstellen van het plan is uitgegaan van één minuut voor de alarmering, waarna de vrijwilligers vier minuten (uitruktijd) hebben om bij de kazerne te komen en nog eens drie minuten om het doel te bereiken. In het eerste kwartaal van dit jaar bleek echter dat in zo'n zestig procent van de gevallen de uitruktijd van vier minuten al werd overschreden. Alleen in het stadsgewest, waar in de kazerne aan de Middelburgse Stromenweg overdag een beroepsbrandweer zit, lukte het steeds tijdig uit te rukken.

Van Dijk stelt dat de Zeeuwse brandweerkorpsen niet altijd kunnen garanderen dat ze tijdig ter plaatse zijn bij een calamiteit. "Met name overdag niet."