Geen files

300 inzetten voor KNRM Zeeland in 2022

Toegevoegd: 03-01-2023, 13.59 uur
300 inzetten voor KNRM Zeeland in 2022
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

VROUWENPOLDER - In 2022 is de KNRM van Zeeland meer dan 300 keer ingezet voor hulpverleningsacties. Er werden op de Zeeuwse wateren bijna 400 mensen gered.

De KNRM-bemanningsleden van de zes KNRM-posten op Zeeland zijn 305 keer opgeroepen geweest. 128 meldingen kwamen van zeil- en motorjachten. Daarnaast riep de beroepsvaart 14 keer de hulp in van de KNRM. De vrijwilligers moesten afgelopen jaar 46 keer zoeken naar vermiste personen zoals duikers, surfers en zwemmers. Er werden dit jaar in het totaal 390 mensen gered van het Zeeuwse water. Bij de incidenten over het hele jaar waren 23 dieren betrokken of de oorzaak van het incident.

De KNRM is op landelijke niveau 10 procent vaker moeten uitrukken dan in 2021. In Zeeland komen deze cijfers overeen met de landelijke trent.

Johan (3-1-2023 om 23:10)
128 oproepen van jachten tegenover 14 keer van de beroepsvaart. Zou dat iets zeggen over de kennis en kunde van watersporters en de onderhoudstoestand van hun materiaal?