Rechtbank wijkt af van strafnorm inzake poging doodslag

Toegevoegd: 09-02-2023, 17.36 uur
Rechtbank wijkt af van strafnorm inzake poging doodslag
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Eugène Harthoorn

MIDDELBURG - In juni 2021 probeerde een vrouw haar toenmalige vriend te doden door hem met een klauwhamer tegen zijn hoofd te slaan terwijl hij ’s middags even lag te slapen op bed. Gezien een aantal bijzondere omstandigheden wijkt de rechtbank af van de gestelde strafnorm.

De vrouw wilde op de bewuste dag zichzelf van het leven beroven en – kort gezegd – haar vriend meenemen. Dit alles gebeurde onder hevige gemoedstoestanden, emoties en wanhoop. De rechtbank vindt een poging tot doodslag bewezen. In beginsel zou daarvoor een paar jaar gevangenisstraf passend zijn, maar de rechtbank wijkt hier van af vanwege een aantal bijzondere omstandigheden in deze zaak.

De vrouw was namelijk tijdens het strafbare feit verminderd toerekeningsvatbaar door onder andere haar persoonlijkheidsstoornis. Hiervoor was zij al in april 2021 vrijwillig begonnen met behandelingen. Ook heeft de verdachte zichtbaar spijt betuigd in de rechtbank en aangegeven dat ze zich enorm schaamt. Het gaat nu, volgens de rechtbank, veel beter met de vrouw. Ze volgt nog steeds vrijwillig behandeling. Ze woont in een beschermde woonvorm. Er is zorg beschikbaar en ze wordt begeleidt. Verder heeft ze een inkomen en een dagbesteding.

Een gevangenisstraf zou de goede ontwikkelingen van de verdachte weer overhoop gooien en daarom legt de rechtbank een voorwaardelijke gevangenisstraf van 12 maanden op, met een proeftijd van 3 jaar. Tijdens de proeftijd staat ze onder toezicht van de reclassering. Dat biedt haar nog 3 jaar lang een extra mogelijkheid om hulp te vragen en kan haar beschermen als zij weer in een partnerrelatie komt waar haar problematiek op kan spelen.

Vechter (10-2-2023 om 18:41)
@Energo, als iemand een verkeersovertreding maakt, dan kijken ze ook niet of iemand psychisch iets mankeert. Dan moet je ook gewoon betalen. Maar iemand half doodslaan, mag blijkbaar gewoon omdat degene psychisch iets mankeert.
zegikniet (10-2-2023 om 18:33)
@Emergo, dus als iemand psychisch iets mankeert, geeft dat dus garantie om iemand bijna dood te slaan? De daders worden beschermd en slachtoffers mogen barsten.
Emergo (10-2-2023 om 13:27)
Ga uw gang, U kent geen dossier maar wil wel een mening over de straf geven. Dat zou pas bizar zijn.
zegikniet (9-2-2023 om 20:02)
De rechters beschermd ze gewoon. Zolang dat gebeurd, blijven de straffen laag. Ik vind dit echt niet meer normaal. Hoe kan je hier nog veilig voelen on dit land. Ik vertrek naar een ander land waar ze wel flink worden aangepakt. Dit vind ik geen rechtssysteem. Welke opleiding hebben die rechters gehad???