Veroorzaker ongeval A58 bij Waarde is 22-jarige man

Toegevoegd: 25-02-2023, 21.12 uur
Bij het ongeval waren meerdere auto's betrokken.
© Foto: Reinoud Hiemstra
Door: Reinoud Hiemstra

WAARDE - De bestuurder van de bestelbus die vrijdagavond een ongeval veroorzaakte op de A58 bij Waarde is een 22-jarige man uit Den haag. Dit heeft de politie zaterdagmiddag bekend gemaakt.

Volgens de politie reed een bestelbus met zes inzittenden rond 17.20 uur over de A58 in de richting van Bergen op Zoom. Op dat moment was het erg druk vanwege de nasleep van een eerder ongeluk met twee vrachtwagens. "Volgens getuigen reed het voertuig met hoge snelheid over de vluchtstrook om de file voorbij te rijden. Bij het passeren van een vrachtwagen kwam de bestelbus met de wielen in de berm. De bestuurder raakte de macht over het stuur kwijt en schoot via de rijbaan tegen de vangrail aan. De bestelbus raakte vervolgens drie personenauto’s", aldus de politie.

Bij het ongeval waren nog drie andere voertuigen betrokken. Ook waren er meerdere gewonden. Twee van hen moesten worden overgebracht naar het ziekenhuis, waaronder één inzittende van de bestelbus. De andere gewonden werden ter plekke behandeld door het ambulancepersoneel. Vanwege het ongeval werd uiteindelijk de snelweg volledig afgesloten tussen de afslagen Yerseke (33) en Rilland (31).​

Ter plaatse werd niet duidelijk welke van de zes inzittenden van het voertuig gereden zou hebben. Daarom werd iedereen aangehouden en was de politie een onderzoek gestart. Uit dit onderzoek kwam naar boven dat een 22-jarige man uit Den Haag de bestuurder is geweest. "Zijn rijbewijs is ingevorderd en de andere inzittenden zijn geen verdachten meer", zo heeft de politie laten weten.

Meedenker (26-2-2023 om 18:02)
VdVonck mij is bijgebracht om personen te waarschuwen/corrigeren als er een onverantwoordelijke en of levensgevaarlijke situatie zich voordoet, dat deze medepassagiers (vermoedelijk) akkoord zijn gegaan met dit onverantwoord rijgedrag en akkoord gingen om hun leven en dat van anderen door de chauffeur op het spel te zetten ontbreekt het deze personen aan verstandelijk gedrag, hopelijk komen zij door dit voorval tot inzicht.
VdVonck (26-2-2023 om 14:28)
Meedenker, wellicht een verkeerd gekozen naam. Aangezien ik er vanuit ga dat u niet tot de inzittenden behoort weet u totaal niet wat er wel of niet besproken is in de bestelbus. Iemand aanspreken leidt niet per definitie tot een aanpassing in gedrag! Mijn gedachte
Meedenker (26-2-2023 om 08:30)
Als medepassagier ben je mede verantwoordelijk voor het rijgedrag van de chauffeur, als deze onverantwoord rijgedrag en of risicovolle manoeuvres uithaalt moet je hem daar op aanspreken, kennelijk vonden de medepassagiers het ook wel best dat zij andere weggebruikers en daar door hun zelf in gevaar brachten. Dus deze medepassagiers naar mijn inziens ook ter verantwoording roepen.
Johan (26-2-2023 om 00:49)
Een Hagenaar met een stuitend gebrek aan rijvaardigheid en verkeersinzicht.
Vlissinger (25-2-2023 om 23:17)
Vluchtstrook hoort bij een file ten alle tijden vrijgehouden te worden voor hulpdiensten maar helaas heb je altijd van die primitieve ikke ikke ikke figuren die vinden dat regels en wetten niet voor hun gelden. Je zal maar zwaargewond vooraan de file moeten wachtend op een ambulance die er door zo'n kneus niet meer door kan. Sterkte voor alle betrokkenen.
John (25-2-2023 om 22:10)
Goed bezig. Lekker stoer doen. En dan het leven van jezelf en anderen in gevaar brengen. Zie het zo vaak. Bedrijfsbussen met of zonder kar. 120 130 km per uur voorbij komen. Moest een keer gebeuren