Vrachtwagen gekanteld Heinkenszandseweg 's-Heerenhoek

Toegevoegd: 21-03-2023, 18.35 uur - Update: 22-03-2023, 03.15 uur
Door: Eugène Harthoorn

’S-HEERENHOEK - Bij een ongeval op de Heinkenszandseweg bij ’s-Heerenhoek is dinsdagavond een geladen vrachtwagen gekanteld. De chauffeur bleef ongedeerd.

Het ongeval werd omstreeks 17.25 uur gemeld op de rotonde op de kruising met de Julianaweg ter hoogte van ’s-Heerenhoek. Zowel de brandweer, als de politie, als de ambulancedienst werden met spoed naar de plaats van het ongeval gestuurd. Ter plekke bleek dat er sprake was van een gekantelde vrachtwagen.

Volgens de politie bleek al snel dat de vrachtwagenchauffeur ongedeerd was gebleven bij het ongeval. Door de klap ontstond er wel een lekkage. Bergers van De Moor en Kuzee kwamen ter plaatse om de vrachtwagen te bergen. Rond 20.25 uur konden de trailer en het trekkende deel van de vrachtauto weer overeind worden gezet. Hierbij werd gebruik gemaakt van speciale luchtkussens. De container werd later op de avond geborgen.

Vanwege het ongeluk was de weg ter plekke een tijdlang afgesloten. Rond 23.05 uur meldde de provincie dat de weg weer open was gesteld.

Archaios (23-3-2023 om 15:38)
Ook hier geldt: de beste stuurlui staan wal! Of hebben ze moet naast de chauffeur hebben gezeten.
Joris (22-3-2023 om 12:54)
Welke krachten hier ook aan het werk waren, feit blijft dat een slimme verkeersdeskundige ooit de rotonde uitvond waar vrachtwagens met lagere snelheid dan stapvoets over moeten rijden om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Doorstroming is geminimaliseerd om maar niet te spreken over ambulances met spoedritten die iedere honderd meter stapsvoets moeten gaan met een patiënt achterin die zijn leven nog niet zeker is omdat overal van die ondingen als ongedierte de kop opsteken. De tijd dat autorijden een vlotte en comfortabele vervanging van de paard en wagen was is verleden tijd.
AdH (22-3-2023 om 11:27)
Het is maar hoe je het bekijkt: "De grootte van de centrifugaalkracht (in het roterende stelsel) is gelijk aan die van de centripetaalkracht (in het stilstaande stelsel)." En dus in het voorbeeld van een centrifuge: "Wanneer een stilstaande waarnemer zou beweren dat het water “door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd wordt”, verwart deze dus feitelijk twee perspectieven: die van de stilstaande en die van de roterende waarnemer. "In het niet-roterende assenstelsel van een waarnemer buiten de centrifuge is die centrifugaalkracht er niet",...." Zoals ik het dan begrijp: Voor de chauffeur ging het om centrifugaalkracht, voor de toeschouwer om centripetale kracht.
Arnold (22-3-2023 om 10:49)
@optimist Weer zo'n gevalletje van interessant doen met dure woorden. Centripetale kracht is middelpuntzoekende kracht. Doe eerst eens je huiswerk voordat je jezelf voor schut zet en anderen verveelt met quasi geleerde opmerkingen. Zou een verademing zijn voor heel dit forum als iedereen eerst eens nadenkt over wat ie schrijft.
Auto (22-3-2023 om 09:38)
Als de vrachtauto rechtsstaat , dan nog 1,5 u afgesloten. Waarom is het opruimen in het buitenland sneller?
AT (22-3-2023 om 06:32)
Dit lijkt meer op inertie oftewel massatraagheid. Alhoewel de toedracht gissen blijft.