Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
3 files van totaal 9 km

CBS: Zeeuwse verkeer eiste 22 levens in 2022

Toegevoegd: 18-04-2023, 08.41 uur
CBS: Zeeuwse verkeer eiste 22 levens in 2022
© Foto: HVZeeland.nl (archief)
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft afgelopen jaar 22 levens geëist. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend heeft gepubliceerd.


Volgens het CBS kwamen in 2022 in totaal 22 personen om bij een verkeersongeval in Zeeland. Een jaar eerder waren dat er nog 11. Een verdubbeling dus maar wel één met een kanttekening: sinds 2015 lag het aantal slachtoffers meestal rond de 20. De meeste slachtoffers vielen in de categorieën 70 tot 80 jaar (vier personen) en 80 jaar of ouder (ook vier personen). Net als in 2021 kwamen geen personen om het leven jonger dan 15 jaar. In de leeftijdscategorie 15 tot 20 jaar waren in 2021 ook geen slachtoffers. In 2022 ging het om vier personen.

Volgens de cijfers van het CBS was 2022 qua verkeersslachtoffers landelijk gezien een dieptepunt. Er kwamen verspreid over het land in totaal 737 mensen om. Dat zijn er 147 meer dan in 2021. Het gaat om het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2008. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder, zo meldt het CBS.

ROVZ
Overigens houdt niet alleen het CBS cijfers bij over Zeeuwse verkeersslachtoffers. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVZ) doet dat ook. Deze organisatie meldt in totaal 23 verkeersdoden in 2022. In negen gevallen was sprake van een eenzijdig ongeluk. Onder de slachtoffers waren 14 automobilisten, vier fietsers, één voetganger, één scooterrijder en een motorrijder. In 2023 vielen tot nu toe twee verkeersdoden.


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
Tim Fakkeldij (20-4-2023 om 15:57)
Natuurlijk zijn 22 verkeersdoden er 22 te veel, maar heel gek in de jaren '50 waren er veel meer doden als tegenwoordig. Voorbeeld. 1956; ca, 282000 auto's en ca; 1700 verkeersdoden. In 2022: ca. 10.000.000 auto's en 737 verkeersdoden. Waar zit dit verschil ?
Timsalabim (20-4-2023 om 06:27)
10 km te hard en dat als een misdrijf behandelen? Dan zullen er veel, heel veel mensen gedagvaard gaan worden; kan je niet eens fatsoenlijk meer inhalen, voor zover dat al ging met die vreselijke 100kmpu…. Break-check mag dan van mij weer wel als misdrijf behandeld worden; en onder invloed rijden is dat overigens al…
Arnold (19-4-2023 om 10:51)
Misschien wordt het langzamerhand tijd, dat bepaalde overtredingen worden gezien als misdrijf in plaats van verkeersovertreding. Iemand die zich schuldig maakt aan onder invloed rijden, bumperkleven, meer als bijvoorbeeld 10 km sneller als toegestaan, bellen of Appen tijdens het rijden, "brake-check" e.d. doet dit bewust en neem daarmee bewust een risico op een ernstig ongeluk met fatale afloop. Bezopen dat zo iemand er nog mee weg kan komen met enkel een boete. Ik weet dat het irritant is als een voorganger bijvoorbeeld niet doorrijdt. Maar feitelijk is deze niet in overtreding en veroorzaakt hiermee zelf geen ongeluk. Degene die er achter rijdt, zich laat opfokken en vervolgens rare dingen gaat doen, doet dit vaak wel!!
fietser (18-4-2023 om 16:29)
Allemaal waar. Maar de wegen vergroten schiet je niets mee op. Mensen moeten eens wat bewuster met het verkeer omgaan. Rustiger rijden, zie je kinderen spelen let dan nog beter op. Als je door onbekend gebied rijd en dan nog eens te hard, lig je zo in de sloot. Iets wat steeds meer voorkomt. Er zitten steeds meer ouderen op de E-bike en al gezegd, die mensen moeten niet zo snel fietsen. Lichamelijk worden ze geholpen door de trapondersteuning, maar je moet aan je koppie denken. Door de drukte moet je op zoveel dingen letten. Haast, haast en nog eens haast. Drank, drugs en een te zware voet. De snelheid moet weer omlaag. En de e-bike ook bijstellen. 18 km/u max./ wil je dat hoger dan kan je dat vragen. Fiets en rijdt rustig, geniet.
Emergo (18-4-2023 om 15:00)
@Te gevaarlijk Er zullen dit jaar meer doden vallen, tenzij degenen die aam n het verkeer deelnemen zich veiliger gaan gedragen.
Te Gevaarlijk (18-4-2023 om 11:57)
Ik hoop dat er dit jaar geen doden meer vallen, de wegen moeten echt groter en veiliger gemaakt worden
Cookie-instellingen beheren