Getuigen gezocht van oude misdrijfzaak in Retranchement

Toegevoegd: 10-05-2023, 09.18 uur
Getuigen kunnen zich melden via de bekende nummers.
© Foto: Politie.nl
Door: Eugène Harthoorn

RETRANCHEMENT – De politie heeft vandaag opnieuw de zaak van de overleden vrouw bij het Zwin in Retranchement onder de aandacht gebracht. De politie is op zoek naar getuigen.

Op woensdagavond 6 juli 1994 vindt een toerist in het gras vlakbij het toenmalige Zwinmuseum net over de grens in Nederland lichaamsdelen. Een dag later worden in een sloot vlakbij de vindplek nog meer lichaamsdelen gevonden. Het blijken lichaamsdelen te zijn van een tot op heden onbekende vrouw. Er zijn sterke aanwijzingen voor een misdrijf. Ondanks uitgebreide pogingen lukt het niet om de identiteit van het slachtoffer vast te stellen.

De politie vermoedt dat het slachtoffer enkele weken tot maanden voor haar aantreffen is overleden. Zij was circa 1,65 – 1,70 meter lang. Haar leeftijd wordt geschat tussen 35 en 47 jaar, waarmee zij vermoedelijk tussen 1947-1959 is geboren. Het slachtoffer had waarschijnlijk een licht tot lichtbruine huidskleur en bruin tot zwart haar, maar kort voor haar overlijden was zij vermoedelijk al grijs wordend. De politie denkt dat zij bruine ogen had.  Het slachtoffer had een verwaarloosd gebit dat echter tot zo'n vijf jaar voor haar dood nog wel professioneel onderhouden lijkt te zijn. Rechtsboven ontbreekt een tand, dit moet waarschijnlijk bij het lachen zichtbaar zijn geweest. Het slachtoffer had Spina Bifida Occulte (gesloten open rug), maar is (vermoedelijk) wel mobiel geweest.

Vermoedelijk heeft het slachtoffer een groot deel van haar leven, maar in ieder geval toen zij jongvolwassene was, geleefd in een Oost-Europees land. Ongeveer 5 tot 10 jaar voorafgaand aan haar overlijden is ze van residentie (woon/verblijfplaats) veranderd. Hoogstwaarschijnlijk is ze naar of binnen een Oost-Europees land verhuisd. Mocht zij voor haar dood in een West-Europees land hebben geleefd, dan is dit maar voor een kortere periode voor haar overlijden geweest.

Bij het herkennen van deze vrouw of bij het beschikken over meer informatie rondom deze zaak vraagt de politie contact op te nemen met de bekende nummers.