Handtekeningen voor behoud ambulancepost

Toegevoegd: 28-08-2007, 21.24 uur
Door: Omroep Tholen

THOLEN - Het signaal dat is afgegeven is duidelijk: inwoners van de gemeente Tholen willen goede ambulancezorg.

Een aantal weken geleden bracht de Regionale Ambulance Voorziening naar buiten dat zij de standplaats van de ambulance wilde verplaatsen van Sint-Maartensdijk naar de nieuw te bouwen brandweerkazerne bij Tholen. De aanrijtijden van de ambulance naar plaatsen in het westelijk deel van het eiland Tholen zouden daardoor toenemen.

Een aantal verenigingen die normaal niet snel op de barricade staan, maakte voor dit voornemen een uitzondering. De EHBO-vereniging, de Stichting Hartreanimatie en de Nederlandse Patiëntenvereniging Tholen begonnen een grote handtekeningactie in met name Scherpenisse en Sint-Maartensdijk.

Eerder al had Stavenisse van zich laten horen. Maar liefst 2970 handtekeningen werden dinsdagmiddag in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk overhandigd aan wethouder Velthuis (portefeuille volksgezondheid). De handtekeningen zaten symbolisch in een van karton gemaakte ambulancepost. Inmiddels heeft er bij de Regionale Ambulance Voorziening een wisseling bij de directie plaats gevonden.

De nieuwe directie wil een Zeelandbreed onderzoek naar de locaties van de ambulanceposten. Dat betekent dat er op korte termijn geen beslissing zal worden genomen over de ambulancepost in Sint-Maartensdijk. Verplaatsing van de post is voorlopig niet aan de orde. Wel blijft de mogelijkheid bestaan dat wanneer het nieuwe spreidingsplan gereed is, de ambulancepost alsnog kan worden verplaatst als dat zorgt voor kwaliteitsverbetering.

Wethouder Velthuis vindt dat de Thoolse bevolking met de handtekeningenactie een helder signaal afgeeft en dat daar rekening mee moet worden gehouden bij de besluitvorming. De dienstverlening van de ambulance moet gemeentebreed optimaal zijn, aldus de wethouder.

De heer Koopman van de Landelijke Patiëntenvereniging bedankt iedereen die aan de handtekeningenactie heeft meegewerkt.