Door: Eugène Harthoorn
MIDDELBURG – Het aantal verkeersongevallen in Zeeland in 2024 is met vier procent gestegen in vergelijking met 2023. De toename blijft onder het landelijke gemiddelde van een stijging van 9.8 procent.
Noord-Beveland is de meest verkeersonveilige gemeente van Zeeland. Jaarlijks gebeuren hier 96,7 ongevallen per 10.000 inwoner, aldus Independer. Het aantal incidenten ligt hiermee een stuk hoger dan het provinciale gemiddelde van 68,7 ongelukken per 10.000 inwoners. Ook in Goes en Reimerswaal is het oppassen geblazen.
In Hulst (51,5) en Tholen (51,8) is de kans op een ongeval juist het laagst van alle Zeeuwse gemeenten.
Reageer op dit bericht
Reacties
Nieuwe reactie plaatsen:
Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.
Zelf reageren? Lees hier de spelregels.
Rene (15-1-2025 om 08:27)
@ Joris; Helemaal mee eens. En met de nadruk op asociale geteisem!
Nederland zou een stuk veiliger worden als je die gasten het rijbewijs voorgoed af zou pakken of beter, niet aan die lui afgeeft. Hoeveel mensenkennis hebben we nodig om dit voor elkaar te krijgen? Zoiets kan je toch gelijk al zien bij het examen? Of tijdens de rijlessen.
Maar het zijn ook de zogenaamde 'ervaren' verkeersdeelnemers die het bont kunnen maken. Hoe vaak ik niet een beroepschauffeur bezig zie met een mobiele telefoon of een laptop tijdens het rijden. Dat is het voordeel van reizen met de interliner die harder mag dan de vrachtwagen en je zo dezelfde hoogte voorbij rijdt. Afstand houden is ook vaak een probleem omdat ze denken het te kunnen overzien. Niet dus.
Jac (14-1-2025 om 23:46)
Tis gewoon steeds drukker en drukker op de Nederlandse wegen, dus minder ruimte voor fouten , dus meer ongevallen.
De hoge hoed (14-1-2025 om 18:12)
Niet zo gek dat de stijging van het aantal verkeersongevallen in Zeeland minder hard meestijgt. Het aantal ongevallen hier ligt al heel erg hoog. Ik zie voortdurend mensen zwabberent achter het stuur naar beneden kijken op hun mobiel. Daarnaast zijn er gigantisch veel mafketels hier die geen richting aangeven bij rotondes wat de doorstroom in een drukke spits ook niet ten goede komt. Voorrang, wat is dat? Daarnaast rijden ze hier vaak te langzaam, 50 rijden waar je 70 mag, puur omdat ze de verkeersregels niet kennen of borden negeren. Kan ik het vergelijken met de noordelijke provincies? Jazeker, als vrachtwagenchauffeur maak je de meeste kilometers. Het lijkt wel, des te zuidelijker je komt, des te gekker het rijgedrag.
Joris (14-1-2025 om 17:29)
De eerste 2 weken van het nieuwe jaar is ook al weer het nodige gebeurd dus de stijging zal wel doorzetten. Massaal aan de telefoon achter het stuur van de fiets, auto, vrachtwagen én tractor. Geen taboe meer of schaamte bij rijden met drank en/of drugs op. Verkeersregels worden toch niet gehandhaafd zodat pakkans nihil is dus wie doet je wat. Rotonde of verkeersbord erbij hier en daar zal niet voldoende zijn om het tij te keren. De wegen zijn niet gevaarlijk maar wel het asociale geteisem wat er gebruik van maakt. @Henk: De wil bij veel weggebruikers om de regels na te leven is er niet en de wil van de politiek om er werkelijk iets aan te doen ontbreekt ook. 'Lanceer een campagne en je taak in weer gedaan' is de overheidstrend.
job (14-1-2025 om 15:35)
En nou hoor je de burgemeesters politue ambulancebroeders en ziekenhuizen niet.(Zoals bijv met viurwerk)
Meer zegt hugo
Henk (14-1-2025 om 15:22)
Het begint toch echt bij de weggebruikers zelf. Als iedereen zich nu eens aan de verkeersregels houdt, scheelt dat al enorm in het aantal ongevallen. En er moet veel strenger opgetreden worden tegen rijden onder invloed en gebruik van de telefoon.
Eerste |
Vorige |
|
1 |
2 |
|
Volgende |
Laatste |