KNRM start nieuw station in Hansweert

Toegevoegd: 10-10-2007, 18.26 uur
Door: Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
HANSWEERT - De hulpverlening op de Westerschelde krijgt een nieuwe impuls met de oprichting van een nieuw reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in Hansweert in 2008. Dat zijn althans de voornemens van de KNRM, die woensdag 10 oktober overleg heeft met diverse betrokken partijen bij het oprichten van een reddingstation in Hansweert in Zeeland.

De KNRM onderzocht in 2005 in het rapport ‘Redden in het zicht van de haven’ de beschikbaarheid van reddingboten in het werkgebied van de Nederlandse Kustwacht. Daarbij werd als eis gesteld dat elke positie in dat gebied binnen 30 minuten na alarmering bereikbaar moet zijn voor reddingboten van de KNRM. In het oostelijk deel van de Oosterschelde en de Westerschelde in Zeeland voldoet de KNRM nog niet aan die tijdsnorm. De huidige reddingstations in Breskens en Noordland (Oosterschelde stormvloedkering) doen er tenminste 45 minuten over om daar te komen.

De KNRM is van plan nieuwe stations in te richten aan de Oosterschelde, Westerschelde en Hollands Diep en vervult hiermee de wens om een betere dekking van het werkgebied te krijgen. In het oostelijk deel van de Westerschelde zijn alle havens beoordeeld op geschiktheid als reddingstation. Hansweert is verkozen vanwege de geboden ruimte voor een ligplaats van een reddingboot en huisvesting van een bemanningsverblijf. Voor de Oosterschelde is nog geen definitieve locatie voor een reddingstation bepaald.

Vrijwilligers en schenkingen
Alvorens het reddingstation volledig operationeel kan zijn zal er een vrijwillige bemanning geselecteerd moeten worden. Als reddingboot voor Hansweert is in de tweede helft van 2008 de huidige reddingboot van Scheveningen beschikbaar. Medio 2008 zal gestart worden met de werving en selectie van geïnteresserde bemanningsleden. De KNRM heeft 40 reddingstations langs de Nederlandse kust, waar 1.000 professionele vrijwilligers de reddingboten bemannen. Alle vrijwilligers worden professioneel opgeleid en getraind en moeten binnen tien minuten na alarmering beschikbaar zijn. De oprichting van het reddingstation kost de KNRM circa € 150.000,- aan investeringen. Selectie en training van vrijwilligers kost in het eerste jaar € 5.000,- per persoon. De exploitatie zal € 75.000,- per jaar zijn. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen van de 80.000 donateurs en schenkingen van particulieren en bedrijven.

Scheepvaartverkeer
Op de Westerschelde is het scheepvaartverkeer zeer intensief. Zeeschepen van en naar Antwerpen, en binnenvaartschepen kruisen elkaar en ondervinden ’s zomers veel pleziervaartverkeer. De provincie Zeeland en het gewest Vlaanderen zijn gebaat bij goede hulpdiensten op het water. De toegang tot de haven van Antwerpen vraagt grote veiligheid en snel inzetbare reddingboten. Het reddingstation Breskens vaart tenminste twintig keer per jaar voor hulpverleningen tussen Terneuzen en de Belgische grens.

Op woensdag 10 oktober zijn de plannen voor het nieuwe reddingstation door de directeur van de KNRM, de heer R.A. Boogaard gepresenteerd aan de Commissaris van de Koningin in Zeeland, mw. K.M.H. Peijs, burgemeester van Reimerswaal de heer A.J. Huisman, de voorzitter van de Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland en de burgemeester van Terneuzen, de heer J.A.H. Lonink.