Flinke middelduinbrand bij Dishoek

Toegevoegd: 22-07-2003, 23.48 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

DISHOEK - Dinsdagavond kregen de Dishoekse strandwachten van de Van Dixhoornbrigade en de SSW (Stichting Strandexploitatie Walcheren) diverse meldingen van een duinbrand nabij strandpaviljoen "De Zeester".

Een groot stuk duin stond in de brand en zorgde voor grote rookwolken. De leden van de strandwacht waren binnen een minuut ter plaatse en gaven direct door aan de Alarmcentrale dat inzet van brandweer noodzakelijk was.

Tegelijkertijd begonnen zij met het doven van de vlammen door met scheppen op de brandhaarden te slaan. De Koudekerkse tankautospuit 4643 werd om 18:12 gealarmeerd en was snel ter plaatse.

Ook kwam de Officier van Dienst van de Stadsgewestelijke brandweer (4595) ter plaatse. Dit omdat de OVD van Veere (4695) niet snel bij de brand ter plaatse kon komen.

Al snel bleek de brand niet gemakkelijk te bestrijden en gaf men "middelbrand". Dat betekende dat er nog een tankautospuit ingezet moest worden. Dit betrof de 4634 van Zoutelande.

Ook werd de duikploeg van de stadsgewestelijke brandweer gealarmeerd voor de waterwinning. Hiervoor rukten de 4580 en 4585 uit. Ook werd de strandjeep 4521 gealarmeerd.

De leden van de reddingsbrigade hielden omstanders op afstand door middel van een afzetlint, zodat de brandweer haar werk goed en snel kon doen.

De brand brak uit op een plaats waar de duinen redelijk breed zijn dus de brandweerslangen lagen over een grote afstand verspreid. De brand was pas na enige tijd onder controle.

De totale inzet duurde zo'n 2 uur. Omstreeks 20:20 ging de laatste tankautospuit weg van de brand.