Grote brand verwoest Inter Scaldis in Kruiningen

Toegevoegd: 10-09-2003, 18.50 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]

KRUININGEN - In het Zeeuwse Kruiningen brak woensdagavond brand uit in een hotel/restaurant. Het betrof het met twee Michellin sterren bekroonde hotel/restaurant "Interscaldes" aan de Zandweg 2. Een groot gedeelte van het pand is uitgebrand.

Omstreeks 17:57 uur kreeg de 112 AlarmCentrale Zeeland een automatische brandmelding door vanuit het restaurant. Al snel werd gemeld dat er inderdaad brand was en werd de Kruiningse tankautospuit 47-47 ter plaatse gevraagd.

Toen deze ter plaatse was bleek het te gaan om een middelbrand. Het rieten dak stond op dat moment in de brand. Omdat men met een uitslaande brand te maken kreeg werd rond 18:12 het sein 'grote brand' gegeven. Dat betekende dat de brandweer groot materieel uit de kast moest halen. Daarna gaf men het sein "zeer grote brand".

Diverse tankautospuiten, een hoogwerker, de Officier van Dienst, een ademluchtcontainer, een VC-containerbak, een ambulance, de Geneeskundige Officier van Dienst, een dompelpomp en een verbindingswagen werden ingezet.

Het materieel werd aangevoerd vanuit diverse kazernes, waaronder de regionale kazerne "Sloedam". Diverse korpsen zijn betrokken bij de brand, o.a. de korpsen Reimerswaal, Goes en Vlissingen-Middelburg waren aanwezig bij de brand. In totaal zette de brandweer zo'n 40 personen in.

Op het moment van de brand waren 12 personeelsleden in het pand aanwezig. Zij konden samen met de gasten het gebouw veilig verlaten. De personeelsleden zijn door de politie op het politiebureau in Kruiningen opgevangen. Voor hen is bureau Slachtofferhulp gewaarschuwd. Toen de brand uitbrak waren alle gasten in het hotelgedeelte aanwezig.

Het nablussen duurt waarschijnlijk tot middernacht, door het instortingsgevaar is het niet mogelijk om bepaalde delen van het pand te betreden. Bijna het gehele complex is uitgebrand. Alleen een tien jaar geleden aangebouwde nieuwbouw van het hotel is gespaard gebleven.

Omdat de brand enkele honderden toeschouwers trok kwam ook de politie met de nodige manschappen ter plaatse. Zij zetten de ruime omgeving af en heeft het verkeer op de Oude Rijksweg omgeleid en de aanrijdroute voor de hulpdiensten vrijgehouden.

De Technische Recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand, die overigens voor enkele miljoenen euro's schade heeft aangericht.