'Lammetje doodgeslagen bij schaapskudde'

Toegevoegd: 29-10-2007, 19.16 uur
MIDDELBURG - De Zeeuwse fractie van de Partij voor de Dieren (PvdD) heeft maandag bij de politie melding gemaakt van verwaarlozing van schapen van de Stichting Zeeuwse Schaapskudde en het doodslaan van een pasgeboren lammetje. Dat meldt de partij in een persbericht.

Het bestuur van de partij baseert haar melding op eigen waarnemingen en verhalen van ex-vrijwilligers. Bij de schaapskudde in Nisse zouden zieke schapen in de wei achtergelaten worden zodat deze zouden komen te overlijden en kreupele schapen moesten in een te hoog tempo met de kudde meelopen. Verder zou een pasgeboren lammetje met opstartproblemen zijn doodgeslagen tegen een muur. De schapen zelf zouden dit jaar pas veel te laat zijn geschoren en ook zouden ze te weinig eten krijgen.

De partij heeft melding gemaakt van de problemen nadat het bestuur van de stichting niet zou hebben gereageerd op een brief die de PvdD half augustus aan hen had gestuurd. Ook de Algemene Inspectiedienst heeft niet gereageerd op de alarmerende brief.

Schokkend
"Burgemeester Gelok is als bestuursvoorzitter van de Stichting Schaapskudde eindverantwoordelijk voor het welzijn van de schapen. Ik vind het schokkend en onacceptabel dat hij niet heeft gereageerd op de alarmerende berichten over de verwaarlozing van de schapen en het doodslaan van het lammetje," aldus Rob Ossewaarde, voorzitter van de Zeeuwse werkgroep van de Partij voor de Dieren.

De stichting achter de schaapskudde heeft tot op heden nog niet officieel gereageerd op de aantijgingen.