Brandweervrijwilligers boos op gemeenten

Toegevoegd: 16-11-2007, 16.19 uur

MIDDELBURG - De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) Zeeland is niet blij met uitspraken van de Goese burgemeester Van de Zaag en de Terneuzense burgemeester Lonink. De twee hebben onlangs aangegeven brandweerposten op te heffen.

Back-up
De vakvereniging zegt boos te zijn over het "gemak waarmee colleges van burgemeester en wethouders bereid is om de circa 60 vrijwilligers aan de kant te schuiven". De gemeente Terneuzen zou willen kiezen voor een organisatie waarbij uitsluitend wordt gewerkt met beroepsmensen. Hierdoor zouden alle vrijwilligers alleen nog gebruikt gaan worden als back-up. Ze zouden dus vrijwel nooit meer een eerste uitruk mogen verzorgen, alleen nog slangen op moeten opruimen en grote branden moeten nablussen. "Zo wordt men gedegradeerd tot tweedelijns personeel", aldus de VBV Zeeland.

Oproep
De organisatie heeft vandaag een brief gestuurd naar de vertegenwoordigers van de Zeeuwse gemeenten. Daarin vraagt men onder meer aandacht voor de onduidelijkheid over de vorming van een regionale brandweerorganisatie. Volgens een woordvoerder is de verwachting dat de "nu ingeslagen weg zal leiden tot grote demotivatie van alle vrijwilligers in de provincie". Om dat te voorkomen roept men in de brief op om erg goed na te denken over de toekomst van de gemeentelijke brandweervrijwilligers.

De organisatie vraagt in de brief letterlijk of de gemeenten afstand willen nemen van de opgeroepen beeldvorming rondom de professionaliteit, beschikbaarheid en veranderingsbereidheid van de vrijwilligers. Ook vraagt men het proces van sluiting van brandweerposten te bevriezen. Vooralsnog heeft geen enkele gemeente openlijk op de brief gereageerd.