Feestelijk tintje bij jaarsafsluiting KNRM

Toegevoegd: 28-12-2007, 19.19 uur
WESTKAPELLE – De vrijwilligers van het KNRM-reddingsstation in het Zeeuwse Westkapelle hebben vrijdagmiddag het jaar traditioneel afgesloten met het afschieten van het wipperkanon.

Het kanon werd in het verleden regelmatig gebruikt om een lijn naar een in nood verkerend schip te schieten. Door vervolgens een speciale broek aan de lijn te hangen kunnen opvarenden veilig en snel van boord gehaald worden. Tegenwoordig zijn speciale pijlen ontwikkeld om soortgelijke verbindingen op te kunnen bouwen.

De wipper is voor het laatst ingezet in 1957 bij de stranding van de 'Achilles'. Met het toestel werden toen negen opvarenden van het gestrande schip gered. Na deze geslaagde reddingsactie was een daadwerkelijke inzet niet meer nodig.

Vrijdag werd het kanon echter toch nog drie keer afgeschoten over de pier bij het Zuiderhoofd. Er werd handmatig een lijnverbinding tot stand gebracht tussen de pier en de kant. Enkele redders gingen na het lossen van de schoten via in de speciale broek met deze verbinding naar de wal.

De redders van het KNRM-station voeren deze oefening elk jaar oud op één van de laatste dagen van het jaar. Dit keer had het afschieten van het wipperkanon echter een extra feestelijk tintje. Het was immers de laatste keer dat de Westkapelse vuurleider Ander van Rooijen het kanon af mocht vuren.

Van Rooijen stopt dit jaar met deze taak bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Hij was sinds 1984 actief voor het station. Tot 2000 vervulde hij de functie van schipper.