EHBO Goes verleent steeds vaker hulp

Toegevoegd: 04-01-2008, 11.56 uur
Door: EHBO Goes
GOES - De stijging van het aantal evenementen waar de EHBO Goes de eerste hulp verleent is ook in 2007 doorgezet. De evenementen worden geteld naar het aantal dagen hulpverlening en het aantal evenementen. Sommige evenementen duren meerdere dagen en het geeft een beter beeld hoe actief de vereniging is als beide worden genoteerd.

In 2005 waren er 72 dagen hulpverlening bij 58 evenementen, in 2006 79 dagen hulpverlening bij 51 evenementen en in 2007 waren er maar liefst 117 dagen hulpverlening bij 72 evenementen.

Buitenom het grote aantal evenementen is er ook een andere bijzonderheid. Voorheen was de samenwerking met andere eerste hulp verenigingen nihil, maar in 2007 heeft de EHBO Goes geassisteerd bij evenementen van de Goese Reddingsbrigade, Rode Kruis Reimerswaal, Rode Kruis Vlissingen en het Rode Kruis Noord-West Beveland (Goes). Zeker de samenwerking met de Rode Kruis afdeling Goes is erg verheugend. Twee organisaties die in een relatief kleine gemeente hetzelfde doen kunnen elkaar zeker helpen.

De EHBO Goes heeft zo’n 350 leden. 60 hiervan zijn aangemeld als evenementenhulpverlener. Zij waren bij variërende evenementen, zoals autocross- en wielerwedstrijden, fiets- en wandeltochten, muziekevenementen en schoolsportdagen. Bij al deze evenementen waren minimaal twee hulpverleners van de EHBO Goes aanwezig. Goed opvallend in de geel/blauwe kleding die begin 2007 is aangeschaft en natuurlijk met de gele caravan die gebruikt wordt als eerste hulp post. De evenementenhulpverlening is, naast opleidingen voor jeugd en volwassenen, een belangrijk item voor de vereniging. Zo is er ook in 2007 wederom flink geïnvesteerd in materiaal, zoals kleding en ook eerste hulp tassen.

De EHBO Goes heeft twee coördinatoren die de evenementenhulpverlening regelen. Zij nemen de aanvraag in behandeling en stellen samen met de aanvragende organisatie vast hoeveel hulpverleners er naar het evenement toe moeten en plannen vervolgens het gehele evenement in, zo nodig wordt er een protocol opgesteld hoe er gewerkt moet worden. De heldere structuur voor de aanpak van evenementen bevalt organisaties erg goed.

De EHBO Goes vraagt een kleine vergoeding voor de evenementenhulpverlening dat een onderdeel van de vereniging is waar relatief veel tijd, energie en geld ingestoken wordt..

Meer informatie over de vereniging is te vinden op de website, www.ehbogoes.nl.